Într-o casă modestă de la sat, din județul Vaslui ne întâmpină Ștefan și mama lui. Băiețelul cu zâmbet timid și ochi ca două mărgele ne invită în casă, lângă soba prin fața căreia se perindă o pisică. Îi plac mult animalele și ne povestește încântat că mai au câțiva puiuți de pisică în pod.
Tot încântat ne spune și despre puiul de om din burtica mamei sale, surioara care urmează să apară în câteva luni și să-l avanseze la rang de frate mai mare. Dar până atunci, Ștefan abia așteaptă Crăciunul – nu pentru că vine moșul, ci pentru că vine tatăl lui acasă. A găsit de lucru în străinătate, astfel că este plecat luni întregi, dar de sărbători se întoarce întotdeauna. Ștefan speră ca odată cu venirea surioarei sale pe lume, să stea și tatăl lui mai mult acasă.
La fel speră și mama, care povestește că îi este mult mai bine atunci când are soțul aproape. Dar ea nu lucrează, căci are în grijă gospodăria, pe Ștefan și în curând pe cea mică, astfel că depind de veniturile soțului. Cheltuielile sunt mari, mai ales în sezonul rece, când trebuie să cumpere lemne, dar și hăinuțe și încălțări pentru iarnă. Cele de anul trecut au rămas deja mici, căci Ștefan este în creștere, așa că nu este pregătit pentru drumul friguros până la școală.
Ștefan este în clasa pregătitoare, are 7 ani și merge la școala din sat. L-am vizitat și aici, ca să-i cunoaștem colegii și învățătoarea. Într-o clasă cu pereți colorați, plini cu picturi și desene, cifre și litere, ne-au întâmpinat multe zâmbete și ochi curioși, din băncuțele lor mici. La această școală se predă în regim simultan, adică copii de clase și vârste diferite învață împreună, în aceeași clasă, sub îndrumarea aceluiași cadru didactic.
Este un sistem despre care doamna învățătoare ne povestește că vine la pachet cu foarte multe provocări, atât pentru cadrele didactice, cât și pentru copii. În clasa lui Ștefan sunt elevi de clasa pregătitoare și de clasa I, astfel că fiecare oră se împarte în două. În timp ce copiii cei mari învață literele, cei mici învață cifrele, iar învățătoarea trebuie să alterneze constant între cele două clase, iar elevii trebuie să-și păstreze atenția și concentrarea pe materia lor.
De mare ajutor în acest context este programul Pâine și Mâine, prin intermediul căruia copiii primesc în fiecare zi nu doar masă caldă, ci și două ore de educație remedială. Doamna învățătoare ne spune că cele două ore îi sunt esențiale pentru a reuși să parcurgă programa și să aprofundeze toată materia pentru ambele niveluri de învățământ. Acest timp extra îi permite să facă jocuri educative, să fixeze cunoștințele, dar și să acopere lacunele de la clasă.
Despre Ștefan, aflăm că, deși foarte timid, este un copil extrem de isteț, care asimilează repede informațiile noi și se descurcă foarte bine la școală. Este cuminte, atent și muncitor, iar când se va face mare, își dorește să devină pompier, ca să poată ajuta oamenii care au nevoie.
Dar pentru a ajunge acolo, Ștefan are nevoie să fie susținut atât la școală, cât și în drumul spre școală. O pereche de ghetuțe noi și o hăinuță călduroasă înseamnă încă o iarnă în care merge la școală, încă o șansă la o educație de calitate, atât pentru Ștefan, cât și pentru colegii săi și alți copii din comunități vulnerabile.
Crăciunul acesta, ajută-ne să-i descălțăm de limitări dăruindu-le o nouă pereche de ghetuțe!