Gemenele din ultima bancă, care au nevoie de ochelari. Soluțiile temporare găsite de învățătoarea lor

Două fetițe cu moațe colorate se apropie, cu caietele în brațe, de tablă. Învățătoarea nu le ceartă, nu le judecă în niciun fel, pentru că știe motivul. Din ultima bancă, surorile gemene, Alina și Irina, nu pot vedea nimic din ce scrie doamna. Nici litere, nici cifre, nici semnul adunării sau al scăderii.

*** 

Se întâmpla acum cinci ani, în primele zile de școală din viața gemenelor care învață într-un sat la zeci de km de primul oraș: Craiova. Fetițele au și acum probleme de vedere, dar învățătoarea lor le sprijină cum poate. 

Mai întâi, le-a mutat pe rândul de lângă fereastră, unde au mai multă lumină. Apoi, le-a cumpărat un flipchart, special pentru ele, pe care l-a așezat în spatele clasei aproape de ele. 

Poate vă întrebați: „Dar de ce nu le-a pus în prima bancă?“ Ei bine, într-o clasă de învățământ simultan, situația este mai complicată. 

„Am 19 copii în clasă: cinci la pregătitoare, cinci în clasa I, cinci în clasa a II-a, doi în clasa a III-a și gemenele care sunt în clasa a IV-a. Ele sunt cele mai înalte din clasă. Asta înseamnă că dacă le pun în prima sau în a doua bancă, ceilați copii, care sunt mai scunzi, nu vor vedea“, spune cadrul didactic. 

În România, 10% dintre elevii din ciclul primar învață alături de colegi din clase mai mici sau mai mari. În aceste tipuri de clase, învățătorilor și învățătoarelor le este imposibil să-i pună în prima bancă pe toți elevii cu probleme de vedere. 

Părinții nu-și permit să le cumpere ochelari de vedere 

Părinții Alinei și Irinei se descurcă greu cu banii. Mama fetelor muncește cu ziua la câmp, iar tatăl lucrează în construcții. „Le era greu și cu o fată, dar cu două. Vă dați seama! Orice cheltuială se dublează. Nu cred că și-au pus problema să le ia ochelari. Nu-și permit“, mai spune pedagogul. 

Gemenele nu văd bine nici în caietele lor, după cum a observat învățătoarea. Așadar, soluția pentru toate problemele lor de vedere rămâne tot ochelarii. 

„În caiețele lor poți vedea că nu pot păstra un rând drept, chiar dacă au trasate linii. Literele sunt când prea sus, când prea jos. La matematică, la fel, cifrele le ies din pătrățele“, mai spune Marina Ungureanu. 

Gemenele care au nevoie de ochelari

Pe Alina cel mai mult o încântă la școală să asculte povești. I-ar plăcea să le poată citi chiar ea, dar îi este greu din cauza literelor mult prea mici din manual. Irina, în schimb, este pasionată de desen și de orice poate meșteri cu mânuțele ei. Se descurcă cu mânuirea plastilinei, a foarfecii și a lipiciului, dar îi este greu când trebuie să traseze linii drepte pe cartoane. 

Ajută-ne să ducem la oftalmolog câți mai mulți copii precum Alina și Irina, iar apoi să le luăm ochelari. Pentru că nu toți copiii cu probleme de vedere au loc în prima bancă, pentru că de multe ori un copil are nevoie doar de o pereche de ochelari ca să pătrundă chiar el în lumea poveștilor.