Adolescenții spun că rar au pe cineva acasă care să-i ajute la teme

37% dintre adolescenții din comunitatile rurale spun că niciodată sau doar uneori au pe cineva acasă care să-i ajute la teme. World Vision România, alături de Pepco, susține educația a 100 de elevi din mediile dezavantajate.

Totodată, aproximativ jumătate afirmă că nu le place deloc școala sau le place doar uneori. În același timp, unu din patru tineri n-a reușit să-și descopere nicio pasiune, arată datele World Vision România. Fundația, cu sprijinul Pepco, susține educația și orientarea vocațională a 100 de liceeni din mediul rural prin programul Vreau în clasa a 9-a.

Doar unul din doi adolescenți dintre cei care au absolvit clasa a VIII-a în anul școlar 2017-2018 a ajuns să ia Bacalaureatul anul acesta, potrivit datelor oficiale analizate de World Vision România. Față de media națională, procentul elevilor care au luat Bac-ul din programul Vreau în clasa a 9-a este de peste 85%.

„Din rândul elevilor din comunitățile dezavantajate, cei mai mulți abandonează studiile în perioada adolescenței. Pe de o parte, vorbim despre lipsa de atractivitate și de încredere a comunității vizavi de școală. Pe de altă parte, sărăcia este un alt obstacol care îi împiedică pe acești adolescenți să ajungă la liceu pentru că nu-și permit să acopere cheltuieli primare: de la pachetul alimentar zilnic, sau biletul de autobuz la taxa pentru cămin sau rechizitele necesare. Nu în ultimul rând, tinerii din mediile dezavantajate sunt extrem de puțin conectați la schimbările și oportunitățile de pe piața muncii. Cum să aspire un adolescent dintr-un sat izolat la un loc de muncă mai bine plătit decât al părinților săi, dacă nu știe ce posibilități există pentru el?“, a declarat Mihaela Nabăr, director-executiv World Vision România.

Serviciile socio-educaționale de care beneficiază adolescenții din programul fundației

Cei 100 de elevi din programul fundației World Vision România, susținuți de Pepco, au acces la un pachet integrat de servicii sociale și educaționale. Astfel, se asigură atât progresul educațional, cât și nevoile materiale sau de consiliere vocațională și psihologică. Cum îi sprijină programul Vreau în clasa a 9-a pe elevii din comunitățile dezavantaje de la sate:

  • burse lunare pentru nevoi de bază (rechizite, îmbrăcăminte, transport, plata căminului, plata cantinei etc.);
  • activități lunare de educație non-formală (adolescenții învață despre gestionarea emoțiilor, etica în relațiile cu oamenii din jurul nostru, alimentație sănătoasă, rolul rețelelor de socializare în viața adolescenților, violența asupra minorilor și pericolul traficului de persoane etc.);
  • orientare și mentorat vocațional (elevii au avut posibilitatea să-și descopere înclinațiile profesionale și să discute cu mentori și alți adolescenți despre cum își pot îndeplini obiectivele; au învățat cum să se prezinte la un interviu pentru un loc de muncă, dar și cum să-și construiască un dosar pentru angajare);
  • vizite la universități și angajatori (adolescenții au avut șansa să vizite campusurile celor mai importante universități din România, să discute cu recrutori pentru mari companii, cât și cu antreprenori care au dezvoltat afaceri cu impact social);
  • activități de tip „back to community“ pentru încurajarea tinerilor să contribuie la binele comunității lor (liceenii au ajutat la renovarea și dotarea bibliotecilor din satele lor, au contribuit la reamenajarea unor spații exterioare școlilor de tipul serelor sau spațiilor de joacă, au fost mentori pentru copiii din ciclul  gimnazial și primar);
  • tabere de vară (unde se pune accent pe: dezvoltarea abilităților de comunicare și de atenție, coordonării motrice, creativității, abilităților de a lucra în echipă și creșterea stării de bine);
  • consiliere psihologică (axată pe integrarea elevilor la liceu, într-un oraș nou, gestionarea anxietăților legate de interacțiunea cu un grup nou, depășirea unor traume din copilărie, îmbunătățirea relațiilor cu membrii familiei etc.)
  • meditații pentru disciplinele de la Bacalaureat (cei mai mulți dintre adolescenți au solicitat meditații la Limba Română, urmată de Biologie, Matematică, Geografie, Fizică și Engleză).

Ce ne spun bursierii:

„Cafeneaua de Job-uri a fost o activitate tare frumoasă. Nu mai fusesem niciodată la un târg de joburi și a fost foarte interesant să văd cum se desfășoară un astfel de eveniment. Au participat mai mulți angajatori și mi-a plăcut că am putut vorbi cu fiecare despre ce înseamnă un loc de muncă. Am vazut și o simulare de interviu de angajare, iar acum știu câteva dintre întrebările de bază pe care le poți primi dacă vrei să te angajezi”, ne-a spus Karina, elevă în programul Vreau în clasa a 9-a.

„Meditațiile sunt foarte importante pentru elevii care urmează să dea examene. Sunt recunoscătoare că am avut șansa să mă pregătesc suplimentar pentru Bacalaureat: să aprofundez informațiile, să existe cineva care sa ma poată evalua și îndruma“, a afirmat Cristiana, absolventă a programului a Vreau în clasa a 9-a și în prezent studentă în anul I.

„Mă bucur foarte mult că am avut ocazia să fac parte din programul Vreau in clasa a 9-a. Am  beneficiat de mai multe activități care m-au ajutat să mă cunosc mai bine, să învăț cum să economisesc bani și am cunoscut oameni care au realizat ceva în viață și de la care am avut ce învăța“, a declarat Claudiu, și el absolvent recent al programului.

„Activitatea despre traficul de persoane mi-a trezit cel mai mult interesul pentru că este legată de o problemă extrem de gravă din zilele noastre. M-a bucurat că am putut vorbi deschis despre acest fenomen și consecințele lui“, a spus Ana, elevă în programul Vreau în clasa a 9-a.