Mai mult accent pe practică decât pe teorie
Știm cu toții că imaginația copiilor și tinerilor nu are limite, ajutându-i pe aceștia de multe ori să găsească răspunsuri la întrebări care îi frământă sau să își dea seama ce doresc cu adevărat și ce este potrivit pentru ei. Într-un webinar derulat pe 24 ianuarie 2022, echipa World Vision România a explorat relația elev-profesor în contextul școlii online și i-a provocat pe tinerii din proiectul Young Leaders Speak Out for European Values să scrie o scrisoare deschisă unui profesor imaginar. Pentru că îşi doresc să se pună mai mult accent pe practică decât pe teorie.
Cum micii lideri au intrat repede în rol, scrisorile adresate dascălilor au surprins și lucrurile bune și cele mai puțin bune din relația elev-profesor, în acest context complicat care a presupus de multe ori alternarea școlii normale cu cea online. Dar hai mai bine să vedem cum arată cele două scrisori imaginare adresate profesorilor de cei 20 de tineri din grupurile de inițiativă locală din județele Cluj, Dolj, Ialomiţa, Vaslui şi Vâlcea care au participat la webinar:
“Dacă ar fi să fiu în locul dumneavostră pentru o zi aș fi mai zâmbitor, mai empatic și aș crea o atmosferă plăcută în clasă,” spun tinerii din proiectul Young Leaders într-o scrisoare deschisă adresată profesorilor lor
,,Dragă domnule profesor,
Vă scriu aceste rânduri cu dorința de a va prezenta situația de la materia dumneavoastră. Apreciez foarte mult răbdarea cu care ne ajutați să excelăm la materia dumneavoastră și devotamentul pentru meserie de care dați dovadă.
Știu că educație digitală reprezintă o provocare pentru profesori așa cum a fost și pentru noi, elevii, de aceea apreciez când, la ora de dirigenție, atunci când se discuta despre emoții, dvs ne-ați ușurat situația și ați discutat cu noi. În același timp, au fost și situații când nu am apreciat comportamentul unui profesor. De exemplu, atunci când la o altă materie profesorul ne punea să scriem, fără nicio interacțiune, trecea foarte rapid peste întrebările despre modul în care ne simțim, și se concentra doar pe predat, iar temele efectuate erau date doar pentru a lua note.
Dacă ar fi să fiu în locul dumneavoastră pentru o zi, aș intra veselă în clasă și aș încerca să culeg zâmbete de la elevi, să empatizez cu ei, să îi încurajez indiferent de performanțele școlare. Aș pune mai mult accent pe practică decât pe teorie, pentru ca ei să înțeleagă că notele sunt mai puțin relevante decât cunoștințele și că fiecare are anumite competențe care poate nu țin neapărat de materia dumneavoastră”, au transmis profesorului imaginar tinerii din primul grup de lucru.
La rândul lor, în scrisoarea imaginară adresată, tinerii din al doilea grup de lucru au scos în evidență minusurile pe care le-au observat în modul de predare online al profesorilor lor:
Moduri creative și atractive pentru predare în spațiul online
,,Dragă domnule profesor,
Vă scriu aceste rânduri pentru a vă mulțumi pentru munca depusă depusă pentru noi și pentru sprijinul și atenția acordată în mediul online. Apreciez foarte mult modul în care ați predat materia, ați creat o conexiune cu elevii și ne-ați înțeles când nu am învățat sau nu am făcut toate temele.
Educația digitală a fost însa de multe ori o provocare pentru profesori. Nu am apreciat când, nu ați reușit să ne captați atenția, problemele tehnice și-au făcut simțită prezența, iar modul de predare nu a reușit să ne insufle dorința de învățare.
Dacă ar fi să fiu în locul dumneavostră aș fi mai activ și aș încerca să găsesc moduri creative și atractive pentru predare în spațiul online. Totodată, aș fi mai zâmbitor, mai empatic, aș crea o atmosferă plăcută, aș face orele mai interesante”.
Provocare la încredere, dialog și empatie
Cum a fost gândit exercițiul acesta de grup și ce a dorit să surprindă, ne-a povestit Valentina Cardaș, coordonator GILC-uri:
,,Exercițiul a fost gândit pornind de la tematica webinarului <<Relația elev-profesor în contextul școlii online și al educației digitale>>. Tinerii ambasadori ai valorilor europene au fost implicați în acest role-play cu ajutorul căruia fac o simulare unde devin parte din procesul de luare a deciziilor. Se simt mereu în largul lor de fiecare dată când debate-urile au loc în jurul discuțiilor de acest gen. Ideea de a lucra în două breakrooms în cadrul aplicației Zoom a venit și din dorința de a evidenția două situații și cred că ne-ar fi fost foarte greu să ne rezumăm la una singură. Dincolo de tema în sine, tinerii au avut ocazia sa se exprime asupra impactului educației digitale și diferențelor de abordare a profesorilor în mediul offline.
Suntem conștienți că aceste situații sunt des întâlnite și credem că este important să oferim șansă tinerilor să se exprime la școală, orele de dirigenție să fie susținute cu subiecte care privesc în mod direct dezvoltarea personală a tinerilor. Am rămas cu o concluzie la finalul webinarului, aceea că scrisoarea deschisă către un profesor imaginar a fost triggerul care i-a determinat pe copii să conștientizeze ceea ce primesc în online și offline și să lanseze o provocare la încredere, dialog și empatie. “
Copiii – ambasadori ai participării și cetățeniei active democratice
Proiectul Young Leaders Speak Out for European Values urmărește să ajute tinerii din România, prin dezvoltarea de abilități practice care le stimulează inițiativa și gândirea critică, să își descopere “vocea”, având astfel șansa de a deveni adevărați ambasadori ai participării și cetățeniei active democratice.
*Acest articol face parte din proiectul „Young Leaders Speak out for European Values”, finanțat de Uniunea Europeană. Conținutul acestei publicații este responsabilitatea exclusivă a Fundației World Vision România și nu reflectă neapărat opinia Uniunii Europene.