Trăim într-o lume digitalizată, o lume aproape incapabilă supraviețuirii în lipsa tehnologiei, dacă am fi lipsiți de aceasta în mod brusc. Pentru a păstra același ritm și a avea acces la toate resursele disponibile, este necesar să modernizăm sistemul de învățământ, să devină mai eficient și mai productiv, mai exact o digitalizare a școlilor.
Prin digitalizarea școlilor, se dorește integrarea tehnologiei în procesul de predare, învățare și administrare, folosind instrumente digitale, resurse online și platforme interactive pentru a îmbunătăți experiența educațională atât pentru profesori, cât și pentru elevi.
Avantaje ale digitalizării în școli:
- Acces la informație: Elevii și profesorii au acces rapid la o multitudine de resurse educaționale
- Învățare flexibilă: Elevii pot învăța în propriul ritm și din diverse locații
- Colaborare îmbunătățită: Tehnologia facilitează colaborarea între elevi, profesori și părinți
- Evaluare eficientă: Instrumentele digitale pot accelera procesul de evaluare și feedback
Provocări:
- Discrepanțe tehnologice: Nu toate școlile sau familiile au acces la echipamente și internet de calitate
- Formare insuficientă a personalului: Profesorii pot întâmpina dificultăți în a adopta noile tehnologii fără formare adecvată
- Dependența de tehnologie: Utilizarea excesivă a tehnologiei poate duce la lipsa de interacțiune umană sau la alte probleme, cum ar fi supraexpunerea la ecrane
România offline: Cum arată digitalizarea la sate
- Conform datelor din raportul World Vision România, “Bunăstarea copilului din mediul rural din România-2022”, 89% dintre gospodăriile din mediul rural aveau acces la internet, iar 55% dintre părinți au avut nevoie de acces la internet pentru temele copiilor, accesul la internet fiind pe smartphone pentru 89% dintre copii și adolescenți.
- Echipamentele digitale existente sunt insuficiente în școli, iar România ocupă unul dintre ultimele locuri ale clasamentului european în ceea ce privește digitalizarea.
- 32% dintre copiii înscriși în învățământul preuniversitar din România nu au acces individual la un dispozitiv dedicat funcțional (ex. laptop, tabletă, desktop) pentru școala (IRES, 2020)
În cadrul programelor noastre, am avut o abordare echilibrată și structurată, integrând diverse soluții în vederea digitalizării anumitor activități. Astfel, începând cu luna septembrie 2023, am integrat platforma Hypertalk Education în programele educaționale dezvoltate de fundație, fiind utilizată de beneficiarii programelor, elevi cât și profesori, în funcție de specificul programului.
Platforma Hypertalk Education, este dezvoltată de partenerii noștri Hypermedia și reprezintă un sistem de management al învățării (LMS) bazat pe tehnologia cloud, conceput special pentru a sprijini procesul educațional online (e-learning). Platforma este accesibilă de oriunde, direct din browser-ul de internet, fără a instala aplicații suplimentare pe calculator și implementează conceptele de învățare colaborativă permițându-le elevilor să participe proactiv la sesiunile educaționale. De asemenea, platforma poate fi accesată de pe dispozitive mobile, indiferent de sistemul de operare (Android, iOS) și se asigură suport tehnic în Română și Engleză 27/7. – 24/7. Platforma HyperTalk oferă acces la modulele de clasă virtuală, bibliotecă virtuală, laborator virtual, evaluare online, creare de conținut digital interactiv, acces la forum de discuții.
În acest an, pregătim utilizarea unei versiuni a platformei Hypertalk Education în cadrul programului “Vreau în clasa a 9-a”, pentru sesiunile de mentorat si pentru meditatiile primite de peste 1000 de elevi beneficiari. Totodată, pe termen mediu ne propunem utilizarea platformei și în cadrul proiectului “Vreau la facultate”, pentru peste 100 de studenți.
Feedback-ul profesorilor care au utilizat platforma Hypertalk:
Gabriela Anghel, profesoară: Platforma Hypertalk este un instrument digital intreresant și util, care poate fi integrat în lecțiile de biologie. Prin funcționalitățile pe care le are, poate fi folosită pe parcursul întregii ore de curs, sau doar în anumite secvențe de lecție: captarea atenției, însușirea de noi cunoștințe, fixarea cunștințelor. Oferă posibilitatea creării de conținut atractiv pentru elevi; folosind platforma aceștia reușind să fie activi și atenți la lecție. Este bine structurată pe module, lecții și oferă posibilitatea folosirii multor materiale: încărcarea de fișiere cu texte, imagini, crearea direct în platformă de evaluări online, care ușurează munca și reduc timpul necesar corectării acestora. Orele de biologie în care am folosit platforma, au avut un grad mare de atractivitate, au fost pe placul elevilor, aceștia exprimându-și cu entuziasm dorința de a mai lucra folosind acest intrument de învățare.
Delia Chereji, profesoară: Platforma Hypertalk mi s-a părut încă de la început foarte utilă. Este o platforma intuitivă, relativ ușor de utilizat și care are instrumente utile pentru predare/evaluare în procesul didactic. Testele și chestionarele sunt ușor de realizat, iar timpul aferent evaluării este redus semnificativ prin utilizarea acestor teste. Elevii au fost receptivi, s-au descurcat foarte bine în utilizarea platformei. Remarca lor a fost că este o platforma mult mai ușor de utilizat comparativ cu altele, iar relația elev- profesor prin intermediul platformei este una rapidă și fructuoasă.
Mulțumim partenerului nostru Hypermedia, pentru tot suportul acordat în procesul de digitalizare a programelor fundației World Vision România!