3.500 de educatori beneficiază de cursuri de formare în educație parentală în cadrul proiectului „Start în educație”

Dezvoltarea armonioasă a unui copil, atât intelectuală, cât și emoțională, începe de la cele mai fragede vârste și este influențată de o multitudine de factori, dar mai ales de nivelul de implicare al adulților din jurul lui. Rețeaua principală de sprijin pentru copiii preșcolari este formată din părinți, educatori și cei mai apropiați membri ai familiei, iar colaborarea eficientă dintre ei este vitală dezvoltării celor mici.

Tocmai de aceea, în cel de-al doilea an al proiectului „Start în educație” – cel mai mare program de educație timpurie din România, desfășurat alături de Fundația OMV Petrom, ne-am îndreptat atenția nu doar către părinți, ci și către educatori, oferind cursuri de formare pentru 3.500 de educatori.

Programul constă în cursuri de formare în educație parentală și promovarea educației timpurii bazate pe metode interactive. La baza acestuia stă un curriculum special dezvoltat pentru pregătirea cadrelor didactice în adresarea educației parentale și introducerea de metode aplicate, bazate pe învățarea interactivă și prin joc pentru stimularea abilităților, având în vedere individualitatea copiilor preșcolari.

Din perspectiva formatorului, consider că Programul de formare profesională „Start în educație” produce foarte multă conexiune. Prin faptul că experiențele descrise de către cursanți sunt în strânsă legătură cu tematica Programului, s-a creat oportunitatea de analiză între practică și teorie, concluzia fiind că temele sunt de maxim interes, au corespondență cu realitățile din grădiniță și permit cursanților elucidarea unor aspecte din practica curentă, dar și dobândirea de noi informații care, puse în practică, contribuie la formarea unor noi abilități și competențe. Participanții se regăsesc atât în rol profesional, dar și în cel de părinte, ceea ce duce la trăiri încărcate de multă emoție. În cadrul întâlnirilor se creează astfel un spațiu sigur pentru învățare și în egală măsură pentru ventilare emoțională. Un curs în cadrul căruia învățăm unii de la ceilalți, într-un cadru structurat, dar mai ales, în care dobândim sau ne creștem abilitatea de a învăța de la copii. O variantă sănătoasă prin care copii, părinți, cadre didactice se simt auziți, văzuți, validați.”, a declarat Ecaterina Croitor, formator.

Printre competenţele dobândite în urma programului de formare pentru educatori se numără: comunicarea şi relaţionarea cu familia ca partener în activitatea educaţională, consilierea părinţilor pentru soluţionarea unor probleme şcolare sau emoţionale ale copiilor, identificarea şi gestionarea situaţiilor de risc în mediul şcolar şi aplicarea procedurilor de securitate şi protecție a copilului, nondiscriminare, inovare şi interactivitate în actul educaţional.

Mărturiile participanților care au finalizat deja programul de formare stau drept dovadă nu doar pentru buna funcționare a cursurilor, ci mai ales pentru necesitatea unui astfel de program în rândul educatorilor din mediile defavorizate ale României.

„Cursul a fost poate cel mai liniștitor la care am participat vreodată. Formatorul a prezentat informațiile într-o manieră emoțională, provocându-mi perspectiva atât cu privire la „meseria” mea de mamă, cât și asupra meseriei de cadru didactic. Mi-am dat seama că educația nu ține neapărat de cât de multe informații deții, ci mai degraba de cum le transmiți și cum găsești căi de a ajunge la sufletele celor mici. De multe ori, in timpurile in care trăim, balanța tinde să se incline spre performanță și mai puțin spre traseul către acea performanță.” – Grosu Gabriela Cosmina, cadru didactic din Botoșani

„Acest curs m-a ajutat să-mi depășesc niște limite impuse de barierele emoționale, am reușit să-mi spun ideile în prezența tuturor colegelor participante, mi-am îmbogățit achizițiile cognitive și emoționale în relația mea cu părinții și copiii. Pot spune in mod onest că sunt un om mult mai bogat, acum când cursul s-a așezat în mintea mea precum cărțile in raftul unei biblioteci.” – Mărioara  Caia, cadru didactic din Botoșani

„Programul a avut un impact semnificativ în dezvoltarea abilităților și înțelegerii noastre asupra rolului crucial al părinților în creșterea și educarea copiilor. Am învățat metode și strategii eficiente pentru comunicarea și relaționarea pozitivă cu copiii noștri, precum și moduri de a gestiona comportamentele dificile și de a promova o atmosferă de învățare și dezvoltare în familie. Vom folosi cunoștințele și abilitățile dobândite pentru a îmbunătăți relația cu copiii noștri și pentru a crea un mediu familial sănătos și stimulativ pentru creșterea și educația lor.” – Rodica Ciucă, cadru didactic în Teleorman

„Am învățat cum poti reuși să schimbi viata unui copil, dacă știi sa îl gestionezi încă de mic, din familie, folosind anumite tehnici. Ca părinți, am învățat cât este de important să acorzi atenție copilului și să gestionezi fiecare situație de criză cu calm și control. Ca educator am reușit sa creez o relație mai bună cu părinții de la grupă, reușind să-i îndrum în abordarea anumitor situații grele în relația cu copilul lor.” – Mihaela Șipoș, cadru didactic în Iași

„Un aspect esențial pe care l-am abordat în cadrul cursului a fost gestionarea emoțiilor, atât ale părinților, cât și ale copiilor. Am împărtășit tehnici de reglare a stresului și de gestionare a conflictelor în familie, încurajând părinții să fie modele pozitive pentru copiii lor în ceea ce privește exprimarea și controlul emoțiilor. A vedea cum părinții devin mai conștienți și mai înțelegători față de propriile lor emoții, iar în același timp își învață copiii să-și recunoască și să-și gestioneze propriile sentimente, este cu adevărat încurajator.” – Indries Tünde, cadru didactic în Bihor