Provocările învățământului simultan – „Dacă pleacă șchiopătând de la școală, copiii vor șchiopăta până la final” înv. Mihaela Bercu

Doamna Mihaela este învățătoare la școala dintr-un mic sat din județul Vâlcea. În clasa ei sunt 23 de copii de clase diferite – pregătitoare, a doua și a treia, cu care practică învățământul simultan. Îi cunoaște bine pe fiecare dintre dintre ei, la ce nivel se află și ce nevoi are. Povestește că orele se desfășoară cu multă, multă răbdare, dar și multe fișe de lucru individuale. Începe fiecare dimineață făcând un mic status cu elevii – în ce zi, lună și anotimp se află, dar și cum se simt copiii.

Mai departe, ziua se împarte în funcție de ce are de predat fiecărui nivelul de studiu. Copiii din clasele mai mari primesc fișe individuale de lucru, în timp ce atenția învățătoarei le aparține celor din clasa pregătitoare – învață alfabetul, decupează litere, recită poezii și învață să citească cuvintele silabă cu silabă. Situația se inversează apoi – cei mici primesc fișe de colorat, desenat sau alte activități ușoare, care să nu necesite atenția cadrului didactic, în timp ce copiilor mai mari li se predau lecții noi sau fac exerciții mai dificile, potrivite nivelului la care se află.

Provocările învățământului simultan

Unul dintre fenomenele cu care se confruntă școlile din mediul rural românesc este diminuarea numărului de elevi. În multe cazuri, acest lucru duce la adoptarea sistemului de predare simultană, în cadrul căruia copii de clase și vârste diferite învață împreună, în aceeași clasă, sub îndrumarea aceluiași cadru didactic.

Pentru astfel de cazuri nu există o programă specială sau un plan de predare diferit față de clasele normale. Școlile cu predare simultană își desfășoară activitatea după programa de învățământ standard, fiecare dintre elevi parcurgând materia aferentă clasei sale. Rămâne astfel strict responsabilitatea învățătorilor să jongleze cu fiecare nivel și fiecare materie, astfel încât să fie la zi cu programa, iar elevii să nu rămână în urmă. Predarea materiei pentru două sau chiar trei clase diferite în același timp este o adevărată provocare pentru învățători. Totodată, clasele cu învățământ simultan reprezintă o provocare și pentru copii, aceștia fiind nevoiți să aibă un nivel mult mai mare de concentrare pentru a nu rămâne în urmă.

Doamna Mihaela povestește că de multe ori este o reală provocare să mențină elevii atenți pe toată durata orelor, așa că a învățat să apeleze la tot felul de trucuri, să devină un mic „magician” pentru a le readuce atenția la clasă. După terminarea programului, când ajunge acasă, își mai petrece alte 2-3 ore pregătind materialele de lucru și organizând materia pentru a doua zi, ca să se asigure că parcurge programa pentru toate cele trei clase.

Importanța timpului de studiu extra

Școala la care predă doamna Mihaela face parte din programul Pâine și Mâine încă din 2016, ceea ce înseamnă că elevii beneficiază zilnic de o masă caldă și două ore în plus de studiu. Conform învățătoarei, acest extra timp de învățare este foarte prețios, întrucât permite remedierea lucrurilor pe care copiii nu le-au înțeles la clasă. Fiecare elev are ritmul lui, iar pentru cei care asimilează mai greu materia nouă, acesta este prilejul perfect să recupereze.

În același timp, cele 2 ore în plus sunt prilejul perfect pentru a lucra în echipă – o necesitate reală, mai ales în contextul pandemiei, care a dus la foarte mult lucru individual. Echipele sunt mixte, astfel că cei mici învață să asculte de cei mari, iar cei mari învață să aibă răbdare cu cei mici. Învățătorii trebuie să compenseze și să se adapteze astfel încât copiilor să le fie bine în regim de predare simultan, iar timpul extra de studiu este neprețuit.

„Dacă pleacă șchiopătând de la școală, copiii vor șchiopăta până la final.”, înv. Mihaela Bercu.

Cum poți ajuta

Pentru copii din comunitățile defavorizate, programul „Pâine și Mâine” înseamnă nu doar timp de învățare și hrană de calitate, ci și șansa unui viitor mai bun, a unui mâine mai blând. Destul n-au avut destul!

Ne poți ajuta să ducem mai departe această misiune complet gratuit, în mai puțin de 1 minut. Redirecționează 3,5% din impozitul pe venit și ajută-ne să le facem viitorul mai însorit! Neredirecționat, acest procent va ajunge la stat, unde nu ai vizibilitate asupra modului în care se gestionează banii. Într-un minut oferi 2 săptămâni de masă caldă și ajutor la teme pentru unul dintre copii, complet gratuit: https://bit.ly/3IyVPH5