Terapie prin artă în centrele Happy Bubble: Activităţi care vindecă

Terapie prin artă în centrele Happy Bubble: Activităţi care vindecă

„Îmi place să desenez oameni! Astăzi vreau să desenez oameni prietenoși”, spune Nastea în timp ce creionul ei mângâie foaia cu blândeţe, iar urmele de cărbune dau naştere unor oameni prietenoşi, aşa cum îşi doreşte. De asta avem nevoie cu toţii, nu doar Nastea. Ea este norocoasă, deoarece în Centrul Happy Bubble – Suceava a găsit mulţi oameni prietenoşi, iar unul dintre ei este graficianul Mihai Pânzaru-Pim, profesor la Școala de Arte Populare „Ion Irimescu” din Suceava.

În fiecare săptămână, marţea, în centru au loc sesiuni de terapie prin artă pentru copiii refugiați din Ucraina în parteneriat cu „Asociația Institutul pentru Parteneriat Social Bucovina”. Terapia se bazează pe utilizarea artei și creativității pentru a avea un impact pozitiv asupra stării psihice și emoționale a copiilor. Scopul principal al art-terapiei este armonizarea stării mentale prin dezvoltarea capacității de auto-exprimare și autocunoaștere.

Arta – legătura dintre suflete

La ultima întâlnire au participat 10 copii români şi 14 ucraineni. Aceştia s-au bucurat împreună de cursul de grafică, deoarece Mihai este mai mult decât un profesor, este un om prietenos, sensibil, care construieşte punţi tangibile între copiii refugiați din Ucraina și cei români, ajutând la depăşirea barierele culturale și lingvistice. Ba chiar construieşte punţi direct în sufletele copiilor; le schiţează cu măiestrie cu un creion nevăzut.

A venit alături de copiii din Ucraina în 2022, „după ce a izbucnit războiul care a rupt atâtea suflete, a spulberat atâtea vise”. „Îndată sunt 2 ani, numai chin și jale. Ne deranjează suferința acestor copii. Sunt niște ființe care nu merită asta”, spune dl. Mihai.

Din afecţiune pentru ei nu se exprimă în limba rusă, deşi cunoaşte limba, tocmai pentru a nu-i răni. „Eu am învățat 8 ani de zile rusa. Dar am evitat să vorbesc rusa pentru suflețelele lor. Ne înțelegem din priviri!”.

Ne-am împrietenit fără să știm limba română

Aprecierea profundă pentru cultura ucraineană se reflectă în selecția atentă a subiectelor abordate în cadrul orelor, creând astfel un mediu de învățare captivant și relevant pentru toți participanții. Copiii, în mod evident, devin parte activă a acestui proces, implicându-se cu entuziasm și exprimându-și creativitatea în mod liber. Această participare activă nu doar întărește conexiunile dintre copiii refugiați și cei români, dar și favorizează procesul de integrare în societatea gazdă.

„Când pictăm, nu trebuie să cunoaștem alte limbi, ne înțelegem între noi. La orele de desen ne-am împrietenit cu copii de la o școală românească, chiar și fără să știm limba română”, spune Yaroslav, care este încântat de „activităţile interesante pregătite în fiecare zi de profesori”. Are şase ani şi este originar din Kyiv. Cu toate că este departe de casă spune că îi face plăcere să vină la centru.

Acelaşi lucru ne mărturiseşte şi Uliana, în vârstă de 9 ani. Ea este originară din Odessa. „La orele noastre de desen vin foarte des copii din școlile românești, ne-am cunoscut și am început să ne împrietenim cu toții. Când desenăm împreună, nu contează ce limbă vorbește fiecare”, spune Uliana. „Întotdeauna sunt mulți copii în centrul nostru, suntem mereu iubiți și bineveniți aici. Copiii sunt mereu interesați, învățăm multe lucruri noi, suntem ajutați în toate și învățați să fim prietenoși”.

Învățăm nu numai cum să desenăm, ci și cum să comunicăm

La ora de artă, dl. Mihai le oferă libertatea de exprimare de care au nevoie. Ei aleg tema atelierului.

„La ultima întâlnire au ales prietenia. Le fac desenul, un desen neacademic, un desen accesibil lor, să le meargă direct la suflet. Trebuie să simți copilul. Copilul este o floare plăpândă, nu ai voie să o agresezi nici cu o privire. El este centrul atenției noastre iubitoare. Îi iubesc și stau lângă ei cu drag”, spune dl. Mihai.

Libertatea constructivă pe care le-o oferă dl. Mihai reprezintă un imbold extraordinar pentru copii. „Îmi place foarte mult faptul că profesorul nostru ne întreabă întotdeauna ce vrem să desenăm, în loc să ne spună ce trebuie să facem, ca la o școală normală. Suntem tratați ca niște adulți și asta este foarte frumos”, spune Uliana.

Iar sentimentul este reciproc, deoarece copiii se strâng cu drag în jurul lui.

„Îmi plac foarte mult orele de desen cu profesorul nostru, în timpul lecțiilor sale învățăm nu numai cum să desenăm, ci și cum să comunicăm unii cu alții. Desenăm natura, animale, dar ceea ce îmi place cel mai mult este atunci când desenăm pisicuțe, mărturiseşte Uliana.

Sperăm că pacea nu o să mai întârzie mult!

Însă din aceste legătură, nu câştigă doar copiii. „Mă încarc de la ei cu energie, dar îmi place să cred că și eu le dau energie. Este această bucurie”, precizează dl. Mihai, care speră în încetarea conflictului.

„Cel mai mare dar pentru mine ar fi să aflu la un moment dat că aceşti copii pleacă bucuroşi acasă că s-a instaurat pacea. Ăsta ar fi darul suprem pentru mine. (…) Sperăm că pacea nu o să mai întârzie mult! Mă gândesc la neliniștea acestor copii”.

Scopul principal al acestor evenimente nu este doar integrarea copiilor ucraineni refugiați în societatea românească, ci și oferirea posibilității copiilor ambelor țări de a-și împărtăși propria cultură. Participarea la activități comune creează condiții favorabile pentru auto-realizarea copiilor, dezvăluindu-le potențialul creativ interior și dezvoltând calități de lider, indiferent de particularitățile lor.

Orele de desen și artă grafică nu reprezintă doar momente de învățare, ci și oportunități pentru copii de a-și exprima emoțiile și gândurile prin intermediul artei, consolidându-le stima de sine în timpul procesului de adaptare la noile realități, spune Vasilii Guțu, coordonatorul centrului Happy Bubble Suceava.

Activităţile care vindecă

Însă, pe lângă atelierul de artă, sunt foarte multe activităţi care le sunt folositoare copiilor din Ucraina.

„Mi-a plăcut foarte mult sesiunea despre bullying, ne-au învățat că este important să ne respectăm unii pe alții și să nu facem niciodată rău altor copii. Cred că acest lucru îmi va fi util în viitor”, spune Yaroslav. „Îmi plăcea când ne pregăteam cu toții pentru matineul de Crăciun împreună cu profesorii și ceilalți copii. Am spus un vers și am participat la un dans. Am cântat colinde de Crăciun și am primit cadouri de la Moș Crăciun”.

Uliana îşi aducă aminte că La Happy Bubble a luat parte pentru prima dată la un club de literatură: „Am citit o carte despre sărbătorile de Crăciun, am discutat în toate locurile despre poveste și apoi am desenat personaje din carte”.

Centrele Socio-Educationale Happy Bubble dezvoltate de Fundația World Vision Romania în cadrul programului Ukraine Crisis Response prin finanțare DEC2 phase B sunt spații prietenoase copiilor. Sunt organizate pentru a oferi zilnic servicii socio-educaționale copiilor ucrainieni refugiați și familiilor acestora, precum și activități de integrare în comunitatea gazdă care să faciliteze integrarea copiilor la școală, prevenirea abuzurilor asupra copiilor și adulților, învățarea limbii române și integrarea socio-profesională a părinților.

Centrele Happy Bubble sunt servicii sociale și educationale acreditate ca HUB-uri Educaționale de către DGASPC și ISJ locale.