180 de adolescenți de la sate au participat, în luna octombrie, la 17 vizite de studiu la ferme care folosesc tehnologii moderne în activitatea lor agricolă. Vizitele s-au realizat în cadrul parteneriatului demarat la începutul acestui an între World Vision România și BNP Paribas Leasing Solutions, ca parte din proiectul „Mândru să fiu fermier”. Elevii din liceele agricole au vizitat ferme unde Agricultura 4.0 face diferența.
Într-un sat din județul Bacău, 15 liceeni de la un liceu agricol vizitează o fermă de peste 500 de hectare. În ochii adolescenților, pământul pare că nu se mai termină. Fermierii le arată „stația de sortare a cartofilor pe fracții”, adică pe dimensiuni. „Cartofii trebuie să aibă un anumit diametru pentru exportatori”, li se mai explică elevilor. „Dar ce se întâmplă cu cei care nu corespund?”, întreabă o fată înaltă. „Vor fi folosiți pentru însămânțarea de anul următor”, îi răspund fermierii.
„Dacă iubești pământul, nu ai cum să dai greș. Indiferent câtă secetă, grindină și dezastre vin. Nu este o meserie ușoară, dar este o meserie frumoasă și bănoasă”, le-a spus Lucian Secară, Director de Operațiuni Grup Șerban, liceenilor veniți în vizită la ferma din județul Bacău.
Elevii din licee agricole au vizitat ferme unde Agricultura 4.0 face diferența
„Copiii au văzut întregul proces, de la semănatul, la recoltatul și transportul cartofilor. Au văzut cum trebuie folosit tractorul și mașina agricolă, cât și o exploatație pentru creșterea taurinelor. Le-a plăcut foarte mult. Mi-au spus că ar vrea să facă mai multe vizite de acest tip”, ne-a povestit Mădălina Grigoraș, profesoară la un liceu agricol.
În ultimii 5 ani, numărul elevilor care au optat pentru învățământul liceal agricol a scăzut cu 28%. În anul școlar 2021-2022, 6624 elevi au studiat agricultură la liceu, în scădere față de anul trecut. Deși suntem în era Agriculturii 4.0, calificările, materiile și manualele au rămas neschimbate de zeci de ani. Nu au fost actualizate cu conținuturi referitoare la noile tehnologii și echipamente, digitalizare sau automatizare.
World Vision România, prin consorțiul „Creștem prin educație agricolă”, a elaborat 12 lecții multimedia despre agricultura durabilă și Agricultura 4.0. Prin aceste lecții s-a răspuns la întrebarea: „Cum vom hrăni 10 miliarde de oameni în anul 2050?”.
Ce s-a reușit în ultimele șase luni?
-10 licee din 8 județe au achiziționat echipamente pentru experimente și demonstrații : stații meteo, aparate pentru testare pH, umiditate, temperatură sol/aer, senzori pentru măsurarea temperaturii, salinității și a nutrienților solului;
-Peste 500 de liceeni au beneficiat de lecții despre Agricultura 4.0 și agricultura durabilă;
-Peste 20 de profesori au primit planuri de lecții didace interactive;
-180 de liceeni din 8 județe au vizitat în luna octombrie ferme agricole care folosesc tehnologii moderne. De la mașini agricole care fac tratamente de precizie, pivoți autonomi care asigură irigare automată, stații meteo coordonate prin sateliți, tractoare de ultimă generație și alte tehnologii computerizate.
Mărturiile profesorilor și elevilor despre vizitele la ferme
„Vizitele organizate în proiect au oferit posibilitatea elevilor de-a afla mai mult despre agricultura organică și ecologică, cât și despre noile tehnologii utilizate”, ne-a spus Cosmin Lechintan, profesor la un liceu din județul Cluj.
„Mi-a plăcut foarte mult vizita la fermă. A fost pentru prima dată când am condus un tractor. Am avut noroc să fie unul de ultimă generație”, a spus Marinela, elevă la un liceu din Botoșani. „Mie mi-a plăcut drona și cum fermierii ne-au explicat modul ei de funcționare”, a explicat Alexandru, elev în același liceu.
„Copiii au avut ocazia să vadă și GPS-ul din tractor; am combinat foarte bine lecția predată în clasă cu vizita în fermă. Ne gândim cum am putea să venim în sprijinul fermierului care a întrebat dacă elevii noștri pot învăța cum să dirijeze drone agricole. Are nevoie de astfel de angajați în fermă”, a adăugat și Andreea Ohrinciuc, profesoara lor.
Până unde pot crește roșiile?
„Am vizitat o fermă de roșii din Brănișca (comună din județul Hunedoara), unde am descoperit cum se irigă, prin picurare, roșiile și că pot crește până la 14 metri. Am aflat și că există diferite soiuri de roșii, de exemplu de tip prună”, a spus Ionuț, elev în clasa a IX-a.
Cosmin Iancu, administratorul întreprinderii agricole Toia Duo, unde se cultivă mai multe soiuri de roșii (cherry, roz, rosii Roma etc.), a explicat că tehnologia folosită de ei pentru culturi este bazată pe nucă de cocos. Totodată, acesta a explicat de ce s-a bucurat că elevii au vizitat sera. „Pe noi ne interesează ca Liceul Agricol din județul nostru să formeze cât mai mulți copii buni în agricultură. Ne-ar interesa să scoatem de acolo si unu-doi tehnologi care ulterior să lucreze la noi”, a afirmat administratorul.
Ce folosim în loc de chimicale
„Copiii au putut vedea cum funcționează o seră complet automatizată. La ferma pe care am vizitat-o, atât partea de ventilație, cât și de umbrire, fertilizare și udare sunt controlate de pe calculator. Astfel, se oferă cele mai bune condiții plantelor. Mai mult, au văzut cum putem crește legume sănătoase, folosind polenizarea cu bondari si combaterea biologică- adica folosirea de insecte în loc de chimicale”, a explicat și Ramona Iancu, profesoară la un liceu din județul Hunedoara.
Ne bucurăm că alături de BNP Paribas Leasing Solutions, prin proiectul „Mândru să fiu fermier”, sute de tineri de la sate au descoperit în ultimele luni cum este să lucrezi într-o fermă agricolă care folosește tehnologie modernă și durabilă.
Nevoia de hrană va fi tot mai mare, iar tinerii sunt speranța pentru un viitor mai bun și prietenos cu mediul înconjurător.