Am lansat cel de al VI-lea raport „Bunăstarea Copilului din Mediul Rural”, cel mai complex studiu despre viața copiilor și familiilor de la sate. 2 din 10 copii spun că familia le asigură doar uneori sau niciodată suficientă mâncare. Pentru 1 din 5 copii violența la școală este prezentă mult sau foarte mult. Acestea sunt doar câteva dintre rezultatele studiului.
Ca să le ajungă banii de la o lună la alta, 52% din familiile din mediul rural au cumpărat anul trecut alimente mai ieftine ori aceleași alimente, dar în cantități mai mici (48%). Tot din cauza neajunsurilor, aproape una din zece familii de la sate și-a retras copiii de la școală: mai mult de dublu față de 2012 (3%).
În aceste circumstanțe, doi din zece copii afirmă că familia le asigură doar uneori sau nu le asigură niciodată suficientă mâncare. 14% dintre adolescenți se duc frecvent sau întotdeauna la culcare nemâncați, pentru 9% dintre ei fiind ceva obișnuit.
Unu din zece copii de la sate este în afara sistemului de educație
Aproape un copil din zece (9%) din mediul rural nu frecventează în prezent nicio instituție de învățământ. Nivelul de educație îl reflectă pe cel al generațiilor anterioare. 88% dintre adulții din mediul rural au absolvit cel mult o școală postliceală.
Una dintre problemele majore cu care se confruntă copiii de la sate este lipsa ajutorului pentru lecții. Or, asta duce la rezultate școlare slabe și la abandon școlar. Aproape un sfert (24%) dintre copii nu sunt ajutați de nimeni atunci când nu se descurcă la teme.
Din cauza neajunsurilor, și accesul adolescenților la educație este limitat. 37% dintre trei adolescenţi lipsesc de la şcoală uneori sau întotdeauna pentru că trebuie să lucreze în gospodărie. Media zilnică de lucru este de două ore. Asta, combinat cu programul de școală, navetă și teme, încarcă extrem de mult programul adolescenților. 46% dintre ei acuză oboseală din cauza faptului că muncesc.
Alături de sărăcie, lipsa de atractivitate a școlii reprezintă o altă cauză a abandonului școlar din mediul rural. Aproape jumătate (47%) dintre adolescenți spun că nu le place școala niciodată sau le place doar uneori.
(Ne)Siguranța copiilor în școală și în familie
Lipsa de informare și conștientizare în rândul adulților cu privire la drepturile și siguranța copiilor este un alt fenomen grav. 28% dintre părinți nu ar ști ce să facă dacă propriul copil ar fi victima unui abuz sau neglijențe. În același timp, patru din zece adolescenţi spun că părinţii îi tratează mai rău decât pe ceilalţi copii din gospodărie.
Cât despre siguranța la școală, un copil din cinci spune că violenţa este prezentă într-o proporție mare sau foarte mare. Totodată, trei din zece elevi spun că profesorii îi tratează mai rău decât pe ceilalți copii din clasă.
Lipsa siguranței pe care o resimt copiii nu este cauzată doar de familie și de școală, ci de întreaga comunitate. 30% dintre adolescenți se simt expuși unor riscuri. Principalul motiv pentru care nu se simt în siguranță fiind persoanele din comunitate care consumă alcool și sunt violente.
Mai mult, aproape unu din trei adolescenți nu ar aborda autoritățile dacă ar fi victima unor violențe. Principalele motive sunt: lipsa de încredere în reprezentanții autorităților și teama de a fi judecați de familie.
Sănătatea copiilor și adolescenților din mediul rural
Aproape o treime (31%) dintre copiii de la sate declară că niciodată sau doar uneori se simt puternici și sănătoși. Starea de sănătate a celor mici e afectată de lipsa accesului la servicii medicale. 45% dintre mame nu le-au făcut niciodată analize copiilor.
Rezultatele studiului „Bunăstarea Copilului din Mediul Rural” au fost prezentate, pe 30 mai, într-o dezbatere organizată la Senatul României. Comisia pentru învățământ din Senat a fost partener în organizarea evenimentului.
„Raportul este trist pentru că ne confirmă cât de mari sunt decalajale între rural și urban. Sunt diferențe care nu se întâlnesc în niciun alt stat european“, a declarat ministrul Educației Sorin Cîmpeanu.
Monica Anisie, președintele Comisiei pentru Învățământ din Senat, a afirmat că politicile educaționale trebuie gândite pentru „a nu mai avea două românii“: rurală și urbană. „Este necesar să avem în spațiul scolii cât mai mulți consilieri. Așa se crează starea de bine. Copilul trebuie să știe că este iubit și protejat“, a mai punctat Monica Anisie.
„World Vision România a solicitat ca bunăstarea copiilor să fie o prioritate de ţară. Odată la doi ani facem această cercetare. Din păcate, situaţia copiilor din mediul rural nu se îmbunătăţeşte, din contră. Considerăm esenţială susţinerea navetei elevilor, programelor de activități extrașcolare, nevoia de a ne uita cu atenţie la sănătatea emoţională a copiilor şi adolescenţilor şi să le oferim în şcoală programe de consiliere şi mentorat”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
Copiii din World Vision România au lansat campania “Copiii vor Puterea” şi au prezentat pentru Bunăstarea lor în Senatul României.
Solicitările copiilor şi adolescenţilor din mediul rural:
- Programe de educatie remedială şi masa caldă
- Programe de intervenţie pentru elevii de liceu
- Extinderea programelor de educatie parentală de tip “Şcoala Părinţilor”
- Operaționalizare grupurilor de acțiune anti-bullying de la nivelul fiecărei școli, formate din psihologi, consilieri, profesori, părinți și elevi
- Participarea copilului în procesul de luare a deciziilor să fie clar și specific definită în legislație
- În cadrul disciplinelor din curriculum să fie rezervate, obligatoriu, ore pentru informarea tuturor copiilor cu privire la drepturile lor.
Îi poți sprijini pe adolescenții de la sate să rămână la liceu dacă donezi mai jos.