Învățătoarea Georgeta: „Dacă îl mai ții două ore la școală, fără să-i urle foamea în burtică, poți să-i crești nivelul“

De 6 ani, programul Pâine și Mâine susține copiii din satele României. Cu o masă caldă și ore de educație remedială. Redirecționează 3,5% din impozitul pe venit gratuit și ajută-i să meargă la școală în continuare. Iar dacă noi nu te-am convins, poate te convinge doamna Gerogeta. Una dintre învățătoarele care are nevoie de acest program în comunitatea în care predă.

„Cu această generație a fost cel mai greu pentru că am început clasa I în pandemie“ ne-a spus învățătoarea Georgeta Dumitrache prin ale cărei mâini au învățat să citească și să socotească aproape jumătate dintre elevii din satul în care predă. Potrivit datelor noastre, 73% dintre cadrele didactice de la sate spun că a scăzut calitatea educației în ultimii doi ani.  

Prin programul Pâine și Mâine, cu masă caldă și două ore de ajutor pentru teme și educație remedială, sprijinim peste 1300 de copii din clasele I-IV să nu abandoneze școala. Doamna învățătoare Georgeta și-ar dori ca acest program să existe și în școala ei, unde predă de aproape jumătate de secol. Iar tu poți face acest lucru posibil, complet gratuit. Redirecționează 3,5% din impozit.

În continuare doamna învățătoare ne explică și de ce: 

De 42 de ani predau la școala din sat. Soțul meu a predat tot cam atâția ani, până anul trecut când a ieșit la pensie. Jumătate dintre copiii acestui sat au trecut prin mâinile noastre. Am fost pe baricade și în comunism, și în tranziție, și acum. Am fost directorul acestei școli timp de 12 ani.  Clădirea în care ne aflăm a fost făcută în mandatul meu din fonduri europene. Cealaltă clădire era veche, din 1800 și ceva.  

Acum sunt învățătoare la clasa a III-a, unde am 14 elevi. Am plecat cu 17, dar trei au abandonat din cauza unor probleme de familie. A fost cel mai greu cu această generație pentru că am început clasa I în pandemie. Să-i înveți să scrie literele online este foarte greu. Eu am făcut tot ce am putut. Am filmat lecții la școală pe tablă, am cerut telefoane și tablete de la prietenii fiicei mele, am primit și de la primărie. Am încercat să compensez faptul că nu mai puteam să le țin eu mânuța în timp ce învățau să scrie. 

În clasa mea, am cinci copii care trăiesc la limita subzistenței: trei fete și doi băieți.

Unul dintre băieței are și perioade mai bune, în care tatăl își găsește de lucru, dar nici el nu are zilnic pachețel la școală sau rechizitele necesare. Lui îi place să picteze, dar are acuarelele cele mai ieftine. Și se uită la copiii care au acuarele mai bune. Celălalt băiețel provine dintr-o familie cu cinci copii. 

Am copii care mai vin cu burta goală la școală. Am fost pusă de multe ori în fața unor fapte din cauza cărora am avut insomnii. Un copil se înfingea în mâna altui copil ca să-i ia sandvișul. L-a băgat dintr-o dată, hap, în gură și l-a înghițit. Copilul care a rămas fără sandviș a început să plângă că i-a furat mâncarea. 

Eu dacă aș fi la minister, aș pune pe primul loc masa caldă pentru elevi. Copiii nu pot învăța cu burta goală. Capacitatea de concentrare le este afectată. Atenția lor se îndreaptă către alte lucruri. Se uită în bănci, se caută în ghiozdan, cer voie afară, la toaletă. 

Învățătoarea le aduce sandvișuri, miere și cireșe 

Uneori cumpăr de la magazin o pâine feliată și un salam ca să le fac câte un sandviș. La toți. Le aduc și miere, pentru că am stupi acasă. Când se coc cireșele din livada de acasă, primele găletușe le aduc lor. Iar dacă este frumos afară, facem orele acolo și în pauze culeg cireșe. 

În bugetul familiei noastre știm că trebuie să rămână niște bani pentru copii. Și pentru mâncare, și pentru activități. Dacă câțiva copii nu au tot ce le trebuie, nu pot să-mi fac ora. Așa că am în dulap un bax de caiete, hârtii, pixuri, tot ce le trebuie. Și când rămăne unul fără ceva, iau de acolo. 

Dacă îl mai ții două ore la școală, fără să-i urle foamea în burtică, poți să-i crești nivelul. Și în alte țări, copiii stau la școală să facă temele și alte activități educaționale, iar acasă nu mai au nimic de făcut. Un program de afterschool cu masă caldă ar trebui să fie o prioritate pentru cei care conduc învățământul din România. 

Cu îmbrăcămintea și rechizitele o mai rezolvăm prin fel de fel de activități umanitare. Le-am cumpărat cărți cu ajutorul donațiilor de la fiica mea, care e profesoară de limba română și prietenii ei. Dar pentru masa caldă avem nevoie de constanță zilnică. 

De multe ori am stat după ore ca să fac pregătire suplimentară cu copiii copii. Dar dacă le este foame copiilor, nu pot face față cerințelor. 

Redirecționează, gratuit, 3.5% din impozitul pe venit pentru o masă caldă și ore de educație remedială

De cinci ani ajutăm copiii din satele României să nu abandoneze școala. În prezent, sprijinim peste 1300 de elevi prin programul Pâine și Mâine. Ce le oferim? O masă caldă la școală, două ore de sprijin pentru teme și ore remediale, acces la tabere de vară și alte activități de educație non-formală, dar și rechizite sau echipamente digitale în funcție de nevoile lor. În 2022 vrem să mai ajungem, împreună cu tine, la încă 100 de copii.