Jocuri pentru a le crește copiilor încrederea în sine

Jocul este poate cea mai bună metodă prin care poți  vorbi/ interacționa cu un copil. Prin joc copiii se relaxează, îți spun ce îi bucură sau îi apasă, își îmbunătățesc relația cu părintele sau profesorul. Iată mai jos câteva Jocuri pentru a le crește copiilor încrederea în sine.

Colegul nostru, Nicolae Georgescu, formator și coordonator local în cadrul „Învăț ce-i bine pentru mine”, un program derulat de World Vision cu sprijinul Societe Generale Global Solution Centre, ne-a descris patru jocuri pe care le pot face atât profesorii cât și părinții.

Jocul cu pizza

Jocul cu pizza este un joc energizant prin care dau o voce fiecărui copil întrebându-l ce își dorește să pună în pizza.

Practic, fiecare copil spune un ingredient. Uneori spunem ingrediente obișnuite, dar uneori putem duce jocul mai departe, spunând sentimente. Mai exact, spunem sentimente prin care să intrăm într-o stare de bine. Îi rog uneori pe copii să spună un cuvânt frumos sau o propoziție frumoasă despre colegi. De exemplu: “Îți stă bine cămașa”, „Ai un păr frumos”,  „Îmi place vocea ta”!

Astfel, facem o pizza în care cu toții ne simțim valorificați.

Jocurile energizante sunt jocuri prin care îmi doresc să-i scot pe copii dintr-o stare, din starea de școală. Pentru că dacă orele la care lucrez eu cu copiii ar fi la fel ca toate celelalte, aceștia nu ar vedea diferența între ceea ce primesc la școală și ceea ce facem noi. Ar fi doar o prelegere, iar eu nu-mi doresc să țin o prelegere.

Harta emoțiilor

Este un joc de autocunoaștere și dezvoltare personală prin care elevii  identifică emoții precum bucuria, tristețea, furia, surprinderea, în baza unor desene printate sau realizate de mine pe tablă.

După ce recunosc emoțiile, discut cu ei ce înseamnă fericirea, tristețea, când suntem triști, când suntem fericiți.

Ulterior, rog fiecare copil să spună ce l-a făcut fericit în ultima lună, ce l-a întristat, de ce a simțit acel sentiment și, dacă în cazul unei probleme, a discutat despre ea. De exemplu, la clasa a IV-a copiii au avut conflicte fizice și am discutat cu ei despre ce putem să facem pentru a nu mai ajunge în astfel de situații.

Să udăm o floare

Este un joc de autocunoaștere și dezvoltare personală prin care copiii se unesc în perechi și își spun lucruri frumoase.

Eu vreau să îi încânt astfel încât să își zică lucruri frumoase pentru că unii copii încă nu știu să spună astfel de lucruri. Nu spun mereu „mulțumesc”, „te rog frumos”.

La fiecare întâlnire vreau să îi învăț să își spună lucruri frumoase unii altora.

Calul

Este un joc energizant prin care toți copiii se ridică în picioare și imită un cal. Eu zic: “Calul sare, merge la stânga, merge la dreapta, sare peste o piatră, trece pe lângă doamnele profesoare și le salută”, iar ei fac ceea ce le spun eu. Bineînțeles că ei pot fi moderatori ai acestui joc. La final rămânem precum niște statui.

Astfel, copii intră intr-o altă stare decât cea de școală pentru că ne folosim de mâini, picioare.

* Aproximativ 820 de elevi din clasele primare și gimnaziu din județul Ialomița au participat în perioada septembrie 2021- martie 2022 la ateliere de educație financiară, sănătate și dezvoltare personală datorită programului “Învăț ce-i bine pentru mine! – dezvoltarea de cunoștințe, abilități și valori sănătoase pentru copiii din comunități rurale”.  

Programul este derulat de World Vision România cu sprijinul Societe Generale Global Solution Centre.