Unde-s mulți, puterea părinților scade. Educația remedială și o masă caldă îi ajută și pe copii, și pe părinți.

Cătălina și Cătălin sunt cei mai mari dintre cei cinci frați cât sunt în total. Ei sunt în clasele a III-a și a IV-a la o școală primară din comuna Poienești, județul Vaslui. Amândoi participă la activitățile de tip școală după școală organizate în cadrul proiectului european ROUTE Poienești. După ore, rămân să își facă temele, să se joace și să mănânce o masă caldă.   

Îmi place că ne jucăm după școală pentru că învăț multe lucruri noi. Și ne facem și temele împreună. Și asta e bine pentru că după școală mă duc acasă și o ajut pe mama la treburi.” ne spune Cătălin. 

Cei doi frați sunt sprijinul mamei în gospodărie. Tatăl este plecat sezonier în străinătate câte trei sau șase luni, în funcție de contract. A început să plece de anul trecut, când s-a născut și al cincilea copil. Cătălin ne spune că a plecat ca să refacă căsuța și să o adapteze pentru o familie așa de mare. Au început deja construcția, iar în primăvară când se va întoarce înapoi o va termina. Sunt fericiți pentru că nu vor mai sta toți șapte într-o singură cameră.  

Cătălin are 10 ani și este cel mai mare dintre toți, așa că o ajută pe mama la treburile din gospodărie cu curățenia și animalele. Au găini, porci și o vacă. Aveau și oi, dar le-au vândut pentru că acum nu ar mai fi avut cine să aibă grijă de ele. Tatăl a considerat că școala este mai importantă pentru Cătălin, decât să se ducă pe câmp cu oile.  

Singura evadare a lui Cătălin este bicicleta lui cu care se poate plimba până la bunica și înapoi.  

Cătălina are 9 ani și o ajută pe mama cu cele două surori mici. Are grijă de ele cât mama face treburi prin casă. Se bucură că acum face temele la școală cu doamna învățătoare pentru că acum înțelege mai bine. „Acum facem ore distractive în clasă după ore. Mâncăm împreună. Eu câteodată mănânc întâi desertul. Doamna mă mai ceartă, dar eu îi promit că mănânc și mâncarea.” ne zice Cătălina. 

Activitățile de tip școală după școală din cadrul proiectului ROUTE sunt pentru unii copii un spațiu de dezvoltare a creativității, de învățare și de prietenie. Activitățile se desfășoară cu cei mai vulnerabili copii din comună, iar o grupă are copii de la mai multe școli. Astfel, elevii sunt nevoiți să își schimbe colegii, să cunoască alți copii din alte sate, să vorbească și să se împrietenească.  

Despre proiect  

Proiectul „ROUTE Poienești- Revitalizarea relațiilor comunitare din Poienești prin furnizarea de servicii integrate” (contract POCU/827/5/2/139922) este co-finanțat prin Programul Operațional Capital Uman 2014 – 2020, Componenta 1: Implementarea strategiilor de dezvoltare locală în comunitățile marginalizate din zona rurală și/ sau în orașe cu o populație de până la 20.000 locuitori – Regiuni mai puțin dezvoltate, Axa Prioritară: Dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunității. 

Proiectul „ROUTE Poienești- Revitalizarea relațiilor comunitare din Poienești prin furnizarea de servicii integrate” este derulat de Fundația World Vision România, prin Biroul zonal Iași&Vaslui, în parteneriat cu U. A. T. Poienești, Școala Gimnazială nr. 1 Poienești și Asociația CAIES.