Pentru Adriana educația este pe pauză până se pune pe picioare

Adriana are 17 ani și a terminat anul acesta Școala Profesională de Industrie Alimentară din Țibana. Încă se mai gândește dacă să se înscrie la liceu, chiar dacă este sfârșitul lunii august.  

Ar vrea să se înscrie la un liceu cu program seral ca să poată și să muncească între timp. Dar asta ar presupune să se mute la oraș, la Iași, în gazdă și nu crede că reușește să se descurce. Mai ales că ar lăsa-o pe sora ei mai mică singură.  

Adriana este și mamă, și tată pentru sora ei pentru că ambii părinți sunt plecați în străinătate. Câteodată pleacă sezonier, câteodată stau mai mult. Între timp, cele două fete de 14 și 17 ani au învățat să se descurce singure, să gătească, să facă curat, să învețe, să plătească ce e de plătit și să se descurce cu banii. 

„Acum sunt doar eu cu ea. Și mama și tata sunt plecați. Ne descurcăm ok, dar eu am rămas responsabilă. Facem curat și mâncare împreună. Nevoia te învață. Avem în sat multe rude, ne mai vizităm, dacă avem o problema putem să apelăm la ei. Însă, noi ne descurcăm din alocații și din ce ne-au lăsat ai noștri acasă. Și trebuie să fim atente cu banii.”, ne zice Adriana cu zâmbetul pe buze și cu o putere interioară pe care o vezi des la copiii lăsați singuri acasă.  

Însă, până se va hotărî să termine liceul și să își urmeze visul de a deveni dansatoare, Adriana, de fapt, ne zice că va pleca și ea în străinătate, în Germania. Întâi trei luni doar ea și mama ei ca să își strângă bani pentru școala de șoferi. Și apoi pe termen mai lung în Italia la niște rude unde poate se va înscrie la liceu.  

„Cred în educație pentru că îmi dă diverse oportunități. Spre exemplu, acest proiect m-a ajutat foarte mult. Am învățat cum să am încredere în mine, cum să am curajul să îmi exprim părerea și chiar cum să mă comport într-un grup. Doamna profesoară a preferat să facem jocuri, scenete și diverse activități, decât să facem lecții.”, ne spune Adriana despre proiectul Comunități implicate, educație de calitate. 

Astfel de proiecte le dau o șansă copiilor din mediul rural să vadă educația ca pe o oportunitate pentru viitorul lor. Activitățile de educație non-formală și de dezvoltarea abilităților de viață sunt momentele când copiii se deschid, descoperă că au o voce și mai important, află că vocea și părerea lor contează.  

Despre proiectul Comunități implicate, educație de calitate

Proiectul „Comunități implicate, Educație de calitate” urmărește prevenirea și reducerea abandonului școlar prin abordarea unei scheme integrate de forme de intervenție la nivelul grupului țintă: de la ante-preșcolari până la elevi de liceu, de la părinți până la cadre didactice. Este vorba despre 1.500 de beneficiari (1.045 de elevi, 360 de părinți și 95 de cadre didactice din 8 unități școlare) care participă la activități educative formale, activități de suport socio-psiho-pedagogic, activități extra-curriculare și activități de formare.  

***  

Proiectul „Comunități implicate, educație de calitate” (Contract POCU/74/6/18/103759) este derulat de Fundația World Vision România, prin Biroul zonal Iași&Vaslui, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Iași alături de 8 unități de învățământ asociate din județele Iași (Școala Gimnazială Nr. 1 Domnița, Școala Profesională de Industrie Alimentară Țibana, Școala Gimnazială Glodenii Gândului, Liceul Tehnologic „Petre P. Carp” Țibănești, Școala Gimnazială Mironeasa) și Vaslui (Grădinița cu program prelungit „Norocel” Negrești, Liceul Tehnologic „Nicolae Iorga” Negrești, Școala Gimnazială „Mareșal Constantin Prezan” Dumești).