În 80% din gospodării copiii şi tinerii de toate vârstele (de la grădiniţă la liceu) lucrează acasă făcând curăţenie, îngrijind animalele sau având grijă de alţi membri ai gospodăriei, conform Raportului Bunăstarea copilului din mediul rural în 2020.
Alin face parte din acest procent. El este fratele cel mai mare dintr-o familie cu patru copii, iar părinții lui își pun baza că îi ajută în gospodărie și că are grijă de frații mai mici cât ei lucrează.
„Mă ocup de animale, prin curte. Mai am un frate si două surori, toți mai mici ca mine. E fain să fiu fratele mai mare, dar nu îi pun la treabă că sunt prea mici. Ei mă mai ajută când vor. Își pun părinții baza în mine. Chiar dacă e dificil să mă împart și cu munca, și cu școala, reușesc până la urmă.”
Desenul este pasiunea lui încă de când era mic și a participat chiar și la concursuri de desen. Însă acum pasiunea lui este să se relaxeze când poate. Între școală, munca în gospodărie și grija fraților, Alin de abia mai are timp pentru el. „Când am timp pentru mine, găsesc eu ceva de făcut. Mă relaxez oriunde, nu am un loc anume. Nu contează.” ne zice Alin.
Este în clasa a XI-a la școala profesională de la el din comună. Anul acesta termină, dar nu știe încă ce va face în viitor. Nu a avut timp să se gândească. Tatăl îl sfătuiește să meargă la Academia de Poliție, dar pentru asta îi trebuie liceul. Deci, încă doi ani de școală plus bacalaureatul.
Proiectul european „Comunități implicate, educație de calitate” a fost o oportunitate pentru Alin să ia o pauză de la treburile zilnice. A participat la activitățile psiho-pedagogice prin care a învățat ce este încrederea în sine, lucru în echipă și respectul pentru propria persoană și pentru cei din jur. Alin a realizat cât de mult l-au ajutat activitățile acestea și pe el și pe colegii lui pentru că acum comunică mai bine și știe să se valorifice.
Excursia de o zi de la Parcul de Aventură Hamak este una dintre cele mai frumoase zile din vacanța de vară pentru Alin și pentru ceilalți copii. „Activitatea de astăzi este importantă pentru mulți dintre noi. Sunt copii care nu își permit așa ceva și și-ar dori și ei să viziteze, să călătorească. Iar proiectul acesta ne-a oferit șansa să vedem și altceva.”
Într-o Românie care are nevoie de copii educați, realitatea din mediul rural limitează oportunitățile copiilor la gospodăria și satul lor, fără perspective, fără încredere în ei și în viitorul lor. Fără să realizeze cât de mult îi poate ajuta educația.
Despre proiectul Comunități implicate, Educație de calitate
Proiectul „Comunități implicate, Educație de calitate” urmărește prevenirea și reducerea abandonului școlar prin abordarea unei scheme integrate de forme de intervenție la nivelul grupului țintă: de la ante-preșcolari până la elevi de liceu, de la părinți până la cadre didactice. Este vorba despre 1.500 de beneficiari (1.045 de elevi, 360 de părinți și 95 de cadre didactice din 8 unități școlare) care participă la activități educative formale, activități de suport socio-psiho-pedagogic, activități extra-curriculare și activități de formare.
***
Proiectul „Comunități implicate, educație de calitate” (Contract POCU/74/6/18/103759) este derulat de Fundația World Vision România, prin Biroul zonal Iași&Vaslui, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Iași alături de 8 unități de învățământ asociate din județele Iași (Școala Gimnazială Nr. 1 Domnița, Școala Profesională de Industrie Alimentară Țibana, Școala Gimnazială Glodenii Gândului, Liceul Tehnologic „Petre P. Carp” Țibănești, Școala Gimnazială Mironeasa) și Vaslui (Grădinița cu program prelungit „Norocel” Negrești, Liceul Tehnologic „Nicolae Iorga” Negrești, Școala Gimnazială „Mareșal Constantin Prezan” Dumești).