Lecțiile remediale – singura șansă pentru viitor a copiilor din sate vulnerabile

1 din 10 copii merge la culcare flămând. Iar când se trezește, s-ar putea să fie mai importantă treaba în gospodărie sau poate chiar prin sat, contra cost. Pentru că sărăcia primează educației. Iar asta generează o lipsă de interes pe termen lung. E mai important să aibă ce pune pe masă. În România rurală, mersul la școală poate fi uneori o adevărată provocare.

Mulți copii de la sat sunt crescuți doar de unul dintre părinți sau de bunici, mama și tata fiind plecați în străinătate în căutarea unei vieți mai bune. Însă bunicii, în ciuda iubirii nemărginite și a bunelor intenții, nu se pot ocupa de educația copiilor. Nu au nici timpul, nici cunoștințele necesare pentru a îi ajuta la teme. Pe termen lung, copiii pierd cunoștințe valoroase, lucru care îi împiedică să avanseze.

Zi după zi, motivația copiilor de a învăța scade, iar acest proces poate deveni ireversibil, ducând de multe ori la abandon școlar. Lor, copiilor, trebuie să le reamintim că, de fapt, educația este cheia către un viitor mai luminos și că școala poate fi cu adevărat distractivă și singura șansă pentru viitor. Este însă nevoie de noi toți să contribuim la șansa lor pentru o viață diferită, fără lipsuri.

Principalul scop al programelor noastre after-school este exact acesta: de a-i motiva pe copii, de a-i determina să vină cu drag și nerăbdare la școală. Facem acest lucru prin activități remediale, menite să reducă diferența dintre ce se așteaptă să știe un elev și ceea ce știe de fapt. Activitățile vizează adesea dezvoltarea abilităților de citire, scriere sau matematică și sunt realizate sub supravegherea directă a unui pedagog. Elevii sunt încurajați să învețe după propriul ritm, să cultive obiceiul auto-învățării, astfel încât să beneficieze de o bună pregătire pentru întreaga lor viață.

În Bonțida, județul Cluj, 25 de copii beneficiază de programul Pâine și Mâine.

Nicolas este unul dintre ei. Are 9 ani și abia așteaptă să meargă din nou la școală. Atunci când școlile erau deschise, orele de after-school erau preferatele lui. „Îmi place să rămân aici pentru că îmi pot face temele în tăcere, iar profesorul îmi spune când greșesc și o pot face din nou. Acasă îmi distrag atenția frații mei, alți copii care vor să se joace tot timpul și nu-mi place. Prefer să stau la școală cu colegii mei.”

La centrul de zi din comunitate, copiii primesc asistență zilnică la teme, primesc sprijin în activități de recuperare școlară și îmbunătățirea dificultăților de învățare, precum și în activități de educație plastică sau jocuri distractive. De asemenea, se implică în activități extra curriculare, cum ar fi tabere, excursii sau jocuri sportive.

Este important ca ei să păstreze legătura cu școala pe tot parcursul anului. De aceea, pot participa la activități și în timpul vacanței de vară. „Vara trecută am plecat într-o excursie la grădina zoologică și acolo am văzut elefanți, girafe, zebră, lei… Am văzut puii de urs jucându-se în apă și maimuțe și o tarantulă. Am mai văzut păianjeni până atunci, dar niciodată o tarantulă.”, spune Nicolas entuziasmat.

Deși ne-am dori ca totul să se rezolve cu lecțiile remediale, acest lucru nu este suficient. Pentru că foamea este, de multe ori, mai puternică. Atunci când nu au o alimentație corespunzătoare, copiilor le este greu să rețină informația, ceea ce îi împiedică să țină pasul cu materia. Una dintre cele mai importante componente ale programului nostru de tip Școală după Școală este asigurarea unui prânz cald. Pentru mulți dintre acești copii, aceasta este singura șansă de a avea o dietă sănătoasă și diversă, pe care familia lor nu și-o poate permite.

„Faptul că primesc câte două feluri de mâncare în fiecare zi este de mare ajutor pentru familii. Majoritatea copiilor provin din familii monoparentale sau sunt crescuți de bunici. Acasă mănâncă de cel mult două ori pe zi și de obicei doar cartofi prăjiți, fasole sau orez”, ne spune dna. Ioana, unul dintre supervizorii Centrului de zi din Bonțida.

Programul nostru vine ca răspuns la toate aceste probleme care îi împiedică pe cei mici să aibă parte de o educație normală. Scopul final al acestora este de a-i stimula să finalizeze învățământul obligatoriu și de a preveni abandonul școlar. De când există acest program, rata frecvenței școlare a fost vizibil îmbunătățită în rândul copiilor din grupurile defavorizate, iar rezultatele școlare au fost mai mari.

Un alt efect vizibil al programului este îmbunătățirea semnificativă a comportamentului în majoritatea cazurilor în care copiii au fost violenți și necooperanți. Acest comportament era cauzat de lipsa de atenție și afecțiune de care sufereau în mediul lor obișnuit. Prin activitățile din program, am stimulat o schimbare de atitudine nu numai a copiilor, ci și a profesorilor, părinților și reprezentanților instituțiilor publice locale și județene, față de comunități și grupuri defavorizate.

Toate aceste rezultate ne fac să ne dorim și mai mult să continuăm. Iar pentru asta e nevoie de oameni buni, care să prețuiască educația și bunăstarea copiilor la fel de mult. Acești copii sunt șansa noastră pentru a ne schimba viitorul în bine.

Contribuie și tu la educația copiilor din medii vulnerabile, cu o porție de bunătate. Ajută-i să își schimbe cursul vieții spre un viitor luminos, în care să nu mai aibă grija zilei de mâine.