Laura, 13 ani: Vreau să devin medic pentru că îmi place să ajut oamenii, în special copiii

Școala online de pe uliță, școala offline cu 2 ore de navetă și 2 ore de așteptat zilnic
decembrie 7, 2020
Olivia preferă să meargă 7 km pe jos ca să rămână la activități, decât să prindă autobuzul spre casă
decembrie 7, 2020

Departe de oportunitățile copiilor de la oraș, în satul Cernătești, din jud. Dolj, am întâlnit-o pe Laura, 13 ani. Laura trăiește alături de mama sa și fratele mai mare, Adrian, 23 de ani. Tatăl e plecat la muncă în străinătate și vine acasă doar de sărbători sau în timpul vacanței de vară. Laura este un exemplu de copil, apreciat la școală de profesori și de colegi, care iubește să învețe și este pasionată de lectură. A terminat clasele a V-a și  a VI-a cu 10 pe linie și are visuri mari și frumoase în continuare: ,,Vreau să devin medic pentru că îmi place să ajut oamenii, în special copiii,” spune Laura plină de determinare.

Laura zâmbește mai mereu și povestește cu entuziasm de școală și de pasiunile ei. Zâmbetul și entuziasmul ei sunt în contrast cu locul în care s-a născut și a crescut. În satul ei oportunitățile sunt puține atât pentru copii, cât și pentru adulți. Fără posibilitatea unui loc de muncă stabil, părinții muncesc cu ziua sau sezonier în străinătate. În sat au rămas puțini copii, care de cele mai multe ori, urmează calea adulților mult prea devreme. Doar câțiva merg la liceu sau mai departe la facultate.

Dar Laura și-a găsit refugiul în lectură. Citește de fiecare dată când are un pic de timp liber, atunci când lecțiile sunt gata sau înainte de culcare:,,Cel mai mult îmi place seria Cireșarii. Prietenia lor este foarte frumoasă, iar aventurile lor te fac să citești pagină după pagină cu sufletul la gură,” spune Laura.

La fel ca Cireșarii, Laura visează să aibă propria sa aventură a cunoașterii, să-și dezvolte potențialul și să descopere lumea ce se deschide dincolo de limitele comunității sale. De aceea, ia parte cu mare bucurie și interes la activitățile de dezvoltare personală din cadrul proiectului ,,Învăț ce-i bine pentru mine!”, desfășurat de World Vision Romania cu susținerea Societe Generale European Business Services. Alături de colegii ei participă la ateliere de educație non-formală care îi ajută să-și dezvolte abilități de viață și valori sănătoase extrem de utile pentru a-și putea construi viitorul pe care îl visează. Temele parcurse vizează autocunoașterea, responsabilitatea financiară, orientarea în carieră, gândirea critică și leadershipul.

,,Eu sunt o persoană mai timidă prima dată când cunosc pe cineva, am nevoie să capăt mai multă încredere în mine pentru atunci când am să merg la liceu și o să am colegi noi, din oraș. O să fie o schimbare și simt că aceste activități mă ajută foarte mult. Învăț lucruri noi și interesante, atât despre mine, cât și despre persoanele din jurul meu: să ne cunoaștem mai bine pe noi înșine, să devenim mai buni, să vedem ce ne place și ne dorim să facem pe viitor,“ spune Laura.

Din cauza lipsei oportunităților, potențialul copiilor de la sat rămâne de cele mai multe ori ascuns. Activitățile de dezvoltare personală îi ajută pe copii să aibă mai multă încredere în forțele proprii, să creadă în șansa lor la educație și să se pregătească pentru un viitor mai bun.

,,Activitățile de educație nonformală sunt eficiente și recomandate pentru copii în general, indiferent de mediul lor de proveniență. În cazul copiilor din mediul rural, aceste activități sunt premisa pentru o dezvoltare armonioasă și coerentă, având în vedere că în mediul din care provin acești copii, nu există suficientă stimulare și practică în acest sens. Părinții sunt mult mai puțin informați cu privire la aspecte ce țin de dezvoltarea personală a copilului, informația este precară, iar interesul major îl constituie doar acele activități de învățare cuprinse în programa școlară. Având ocazia să întâlnească alți traineri, decât proprii profesori, care sunt orientați cu precădere spre activități de predare, copiii înțeleg eficiența actului de a fi ascultat, înțeleg comunicarea asertivă, folosirea metodelor ludice pentru învățare, capătă informații utile despre orientarea în carieră și despre cum să-și construiască singuri drumul profesional și social,” spune Eliza Iancu, psiholog și trainer în proiectul ,,Învăț ce-i bine pentru mine!”, desfășurat de World Vision Romania cu susținerea Societe Generale European Business Services.

***

Proiectul ,,Învăț ce-i bine pentru mine!” este desfășurat de World Vision România cu susținerea Societe Generale European Business Services pe o perioadă de șase luni și se adresează unui număr de 800 de copii din jud. Dolj și Vaslui. Intervenția propusă vine în sprijinul integrării sociale prin educație a copiilor vulnerabili, prin dezvoltarea unor abilități care să contribuie la creșterea lor personală, dar și profesională, în viitor. 

Donează