Cum este să vorbești cu copiii din mediul rural despre bani, emoții și dezvoltare personală

Un proiect implementat de World Vision România și susținut de Societe Generale European Business Services

Proiectul „Învăț ce-i bine pentru mine” vine în ajutorul profesorilor cu ateliere online pentru copiii din clasele primare de la Școala nr.1 Parpanița și pentru elevii din clasele gimnaziale de la Școala Mihai David din Negrești, județul Vaslui. Autocunoașterea, dezvoltarea personală și responsabilitatea financiară sunt cu siguranță niște abilități de viață pe care mulți dintre noi ne-am fi dorit să le învățăm mai devreme.

Proiectul „Învăț ce-i bine pentru mine” este derulat de Fundația World Vision România și sprijinit de Societe Generale European Business Services.

Au trecut deja primele luni de proiect și am vrut să vedem cum se desfășoară atelierele în contextul pandemiei, în școlile și cu elevi care locuiesc în rural. Așa că ne-am decis să vorbim cu colega noastră de la World Vision România, Diana Maria Bîzgan, coordonator local al proiectului în județul Vaslui. Dar mai ales am fost curioși să vedem ce părere au copiii să discute despre bani, sentimente, leadership, carieră.

Î: Când a început proiectul și ce activități s-au organizat până acum?

Proiectul a început odată cu școala. Deocamdată am finalizat primul atelier de dezvoltare personală și autocunoaștere cu cele 22 de clase implicate în proiect, adică cu 417 elevi din cele 2 școli. Începem cel de-al doilea atelier despre dezvoltarea abilităților de tip „învață să înveți”.

Î: Despre ce este proiectul „Învăț ce-i bine pentru mine”?

Activitățile proiectului au fost gândite diferit pe fiecare ciclu școlar:

Pentru ciclul primar avem în curs de dezvoltare un tool-kit care conține 4 tematici: dezvoltare personală, învăț să învăț, învăț să fiu sănătos, responsabilitate financiară.

Pentru elevii de gimnaziu, folosim un ghid de orientare în carieră, un instrument bine cunoscut în rândul comunităților din Vaslui în care lucram de 10 ani, care cuprinde tot 4 tematici: autocunoașterea propriilor resurse și valori, modalități prin care elevii identifică ce profesie pot să își aleagă în funcție de resursele interioare, cum se poate aplica pentru un job pe care și-l doresc – completarea unui CV și scrierea unei scrisori de intenție.

Dar subiectul cel mai interesant este educația financiară. Cred că e important ca de mici copiii să internalizeze câteva concepte:

  • să înțeleagă că banii se câștigă prin muncă, treptat,
  • să facă diferența între ceea ce avem nevoie să cumpărăm și ceea ce ne dorim. Și cum să se raporteze la cele două,
  • să cunoască monedele și bancnotele,
  • ce produse pot cumpăra cu valoarea monedelor și a bancnotelor,
  • să înțeleagă că sunt și lucruri care nu au preț și nu se pot cumpăra.

Iar angajații Societe Generale s-au oferit să țină în mod voluntar 4 ateliere pentru copiii de gimnaziu pe subiecte precum comunicarea, marketingul, personal branding și public speaking.

Î: Copiii sunt receptivi la astfel de ateliere despre dezvoltare personală și autocunoaștere?

Având în vedere contextul pandemic, am simțit un mai mare interes al copiilor să participe la aceste ateliere deoarece reprezintă un lucru diferit de materiile școlare și de felul în care ei își petrec timpul liber.

Este nevoie să venim cu cât mai multe relatări și aplicații din viața lor de zi cu zi, legate de școală, de grupul de prieteni, de familie ca să poată să înțeleagă cât mai bine tematica.

O dată ce copiii se acomodează cu activitatea, ei sunt foarte dornici să audă ce avem noi de spus. Sunt interesați să răspundă la întrebări, să facă exerciții, să lucreze cât mai aplicat. Și am observat că le place să se gândească la propria persoană și să dea exemple din viața lor.

Unii copii sunt mai introvertiți, nu au exercițiul de a vorbi despre ei înșiși. Nu știu să îți pună în valoare calitățile, visele, ce le place. Acesta este rolul activităților noastre: să scoatem la iveală ce este bine în copii. Să declanșăm un proces de genul acesta.

Î: Cum sunt organizate aceste ateliere în contextul actual?

Atelierele sunt organizate exclusiv online. Întâmpinăm provocările specifice orelor online deoarece nu ne este permis contactul direct cu elevii. Dar ne bucurăm că avem sprijinul directorilor care doresc să ne faciliteze accesul și comunicarea cu elevii și mai ales a cadrelor didactice, a învățătorilor și a diriginților, care sunt alături de noi la fiecare atelier online și ne ajută ca mesajul transmis elevilor să fie cât mai clar și să ajungă la toți cei din clasă.

Fișele de lucru și alte materiale le lăsăm la școli într-un spațiu izolat pentru 3 zile, apoi merg cadrele didactice să le ridice și să le dea elevilor astfel încât atunci când ne vedem online să le aibă în față și să lucrăm împreună în timp real.

Ne dorim ca fiecare copil pentru care lucrăm să beneficieze de activități de calitate și totuși să respectam acele standarde de igienă și de prevenire a răspândirii virusului.

Situația privind infrastructura digitală în aceste școli diferă mult. De exemplu, la Școala Mihai David sunt clase dotate cu calculator, cameră web, videoproiector și boxe. Însă la școlile din mediul rural, Parpanița și celelalte structuri, dotările sunt mult mai slabe, învechite și nu funcționează în parametri normali. Așa că apar întreruperi, trebuie să reluăm subiectul pe care îl discutam cu elevii încât să avem un conținut clar și acesta să fie înțeles.

Î: Cum este pentru tine să coordonezi și să organizezi astfel de ateliere?

Îmi place să privesc acest lucru cu recunoștință fiindcă am ocazia ca împreună cu colegii, cadrele didactice, voluntarii Societe Generale, să venim în sprijinul copiilor din mediul rural cu aceste activități non-formale. Deși multe dintre ele nu sunt activități străine pentru ei, totuși e bine să discutăm frecvent subiecte de dezvoltare personală pentru a fi interiorizate de copii și într-adevăr să se producă în ei schimbarea și să creștem nivelul de încredere.

Cât despre voluntarii Societe Generale, ei au fost foarte încântați și mulțumiți de cum au interacționat cu copiii și vor să continue să se implice, să fie vorbitori-formatori și la alte ateliere.

Feedback-ul voluntarilor ne încurajează să ne continuăm munca în județul Vaslui. Faptul că au interacționat atât de bine cu copiii și că își doresc să mai participe și la alte ateliere este o mândrie pentru noi. Asta ne demonstrează că avem copii în județul Vaslui cu care ne putem mândri. Sunt copii care au făcut o impresie buna voluntarilor prin implicarea, cunoștințele și prin modul lor de exprimare. Ne mândrim cu lucrul acesta. Și ne dorim să continuam.

Î: Care crezi că va fi impactul atelierelor?

Ne dorim ca  prin aceste activități să influențăm în bine bunăstarea copiilor din mediul rural, să crească nivelul de încredere și stimă de sine a acestora și să construim abilități de viață și de învățare atât de necesare pentru dezvoltarea lor armonioasă.