Luca și educația între toaleta din curte și digitalizare

8 ani jumătate, copil ca toți copiii: iubește dulciurile – frământă des aluatul pentru gogoșile pe care i le face mama sa. Îi place mult școala și să scrie. Provocarea cea mare pentru el, acum, este să țină pasul cu cerințele de la școală pe timp de pandemie. El e Luca.

Născut într-o familie cu trei copii din satul Salcia, județul Dolj, Luca este mezinul energic și voios care face o echipă veselă alături de surorile lui mai mari Francesca și Ștefania.

În curtea casei bătrânești în care locuiește cu mama sa și surorile – tatăl este plecat la muncă în afara țării -, Luca și-a construit o micro-fermă cu animale de jucărie. Visul lui este să devină fermier și să aibă grijă de animale adevărate. Și va reuși, având în vedere că e deja un mic învingător, curajos și ambițios care s-a luptat cu o tumoră malignă pe creier și a înfrânt boala.

Deși mare amator de joacă, așa cum îi șade bine unui copil de vârsta lui, Luca este și dedicat studiului.

Chiar dacă pandemia a închis școala și l-a izolat de colegi și prieteni, băiatul își face zilnic temele. E mai greu ca înainte pentru că nu are calculator și le face de pe telefon. Bucuria acestor zile e dată, în schimb, de activitățile din programul „Pâine și Mâine” al ONG-ului World Vision România. Nu vrea să rămână în urmă cu nicio temă sau activitate, iar acolo unde întâmpină vreo dificultate, apelează la pedagogul din proiect.

*

Deși Luca este unic, ca el mai sunt peste 250.000 de copii care nu au apă curentă în casă, electricitate, toaletă în casă sau mese calde zilnice.

Prin urmare, accesul la Internet și posesia unui calculator sau tabletă pentru a avea acces la educație, odată cu introducerea, de luna trecută, a obligativității învățământului online, sunt doar vise îndepărtate, care nu se regăsesc pe lista de priorități ale familiei în cazul în care situația financiară se îmbunătățește pe termen scurt și mediu.

În plină pandemie, când școlile sunt închise, sărăcia devine și mai săracă…iar cuvinte precum digitalizare și modernizare sunt, din păcate, doar cuvinte pe unele planuri și proiecte guvernamentale care nu au corespondență în realitate. Spre exemplu, programul Euro 200 care prevede, teoretic, ajutor pentru familiile sărace pentru achiziția de echipamente IT.

Totuși, programul este nefuncțional și aproape imposibil de accesat de către familiile vulnerabile.

Luca și toți copiii au dreptul la educație. Au dreptul la o viață mai bună. Luca are dreptul să continue să învețe.

*

Luca doar unul dintre cei 5400 de copiii din comunitățile vulnerabile în care activăm care nu au acces la educație cu ajutorul tehnologiei. 

Fii alături de #EroiiNeȘtiuți și dăruiește educație pentru ca noi să continuăm împreună să învățăm mii de copii!