Învăț ce-i bine pentru mine

Un efort în plus azi, o viață mai bună mâine. 

Educația este cel mai puternic instrument pe care îl avem la îndemână, de aceea știm cât de important este să facilităm accesul la educație tuturor copiilor. Participarea școlară este primul pas în educație.

Proiectul este derulat de Fundația World Vision România și susținut de Societe Generale – Global Solution Centre, prin programul We care together.

Școala înseamnă cunoaștere și deschide poarta către o infinitate de oportunități. Educația, însă, înseamnă mult mai mult. Educația se face zi de zi, oră de oră, prin toate acțiunile pe care le facem. De aceea, dincolo de Limba și Literatura Română, Matematică, Geografie sau celelalte obiecte studiate la școală, copiii au nevoie să dobândească tot felul de cunoștințe și competențe care să îi ajute să aibă parte de o viață mai bună în fiecare zi. Despre asta este proiectul “Învăț ce-i bine pentru mine!”. Despre acel ceva în plus de care copiii au nevoie pentru a avea o viață sănătoasă din toate punctele de vedere: cognitiv, emoțional, financiar și medical. 

Află mai multe despre proiect

Proiectul a fost derulat în perioada august 2020 – ianuarie 2021 și a fost implementat în două regiuni de dezvoltare ale României prin cele două birouri zonale ale Fundației, în regiunea N-E, în județul Vaslui (comunitățile Negrești și Paparnița) și în regiunea S-V, în județul Dolj (comunitățile Carpen, Cernătești, Grecești, Seaca de Pădure și Predești). Activitățile au fost desfășurate preponderant în zone rurale, cu grad ridicat de vulnerabilitate.  

  • null
    Lipsa structurilor alternative de educație in regiuni sub-dezvoltate;
  • null
    Lipsa resurselor educaționale;
  • null
    Aproximativ 21,5% dintre copiii români trăiesc în condiții materiale extrem de precare, acest procent reprezentând cea mai ridicată rată din UE, unde media este de 5,9%;
  • null
    Contextul socio-economic vulnerabil în care se află le scade posibilitatea de dezvoltare personală și profesională armonioasă;
  • null
    44% din părinți nu își permit sau achiziționează parțial produse de igienă.
  • Scopul proiectului este de a promova integrarea prin educație a 800 de copii vulnerabili din mediul rural din județele Dolj și Vaslui, prin dezvoltarea competențelor, în special de dezvoltare personală și responsabilitate financiară. 
    Proiectul propune o intervenție pe o perioada de 6 luni, bazată pe expertiza Fundației în implementarea de proiecte adresate copiilor vulnerabili din mediul rural, cunoscând nevoile acestor copii în urma intervențiilor de 30 de ani în comunitati rurale, împreună cu partenerii noștri din aceste comunități – autorități publice locale, școli, inspectorate școlare județene și alte ONG-uri.
  • null
    Dezvoltarea abilităților privind responsabilitatea financiară și dezvoltarea personală pentru 320 de elevi din clasele I-IV, în cele 6 luni de implementare ale proiectului;
  • null
    Dezvoltarea competențelor privind responsabilitatea financiară, orientare în carieră, gândire critică și leadership pentru 480 de elevi din clasele V-VIII, în cele 6 luni de implementare ale proiectului;
  • null
    Sprijinirea unei igiene sănătoase, în contextul pandemiei actuale cu Coronavirus, prin distribuirea a 800 de pachete cu produse de igienă, către cei 800 de copii din grupul țintă;
  • null
    Creșterea nivelului de conștientizare în rândul comunităților rurale vulnerabile asupra importanței educației, a dezvoltării personale și a responsabilizării financiare.
  • null
    Creșterea interesului în rândul elevilor de ciclu primar pentru educație și responsabilitate financiară;
  • null
    Creșterea interesului în rândul elevilor de ciclu primar pentru igienă corespunzătoare și sănătate;
  • null
    Îmbunătățirea capacității elevilor din ciclul gimnazial de a-și alege o carieră și motivarea acestora pentru continuarea parcursului educațional;
  • null
    Dezvoltarea de metodologii de lucru pentru elevii din ciclul primar – Toolkit „Învăț ce-i bine pentru mine!”.

Principalele activități ale proiectului

Cum să vorbim la şcoală despre dezvoltare personală, educaţie pentru sănătate şi educaţie financiară? Toolkitul ”Învăț ce-i bine pentru mine!”, destinat profesorilor și facilitatorilor care lucrează cu elevi de clasele primare, ne ajută prin conținutul util, de activități și sprijin pentru educatori, dar și fișe de lucru educaționale, pentru elevi. Materialul tratează patru aspecte extrem de importante pentru dezvoltarea elevilor:

  • null
    1. Autocunoaștere și dezvoltare personală. Inteligenţa emotională este, în majoritatea studiilor contemporane, semnalată ca având o importanţă covârşitoare, uneori depăşind cu mult importanţa inteligenţei cognitive.
  • null
    2. Învață să înveți. Capacitatea de a învăţa cum să înveţi poartă astăzi denumirea de metacogniţie şi indică un nivel superior de referinţă, tocmai pentru că implică factori de autodeterminare, autorealizare, autocontrol, autodirijare, dar şi multă creativitate.
  • null
    3. Învăț să fiu sănătos. Studiile arată că cea mai mare parte a unei alimentaţii nesănătoase este cauzată de lipsa de informaţie, precum şi de o gestionare inadecvtă a propriilor emoţii. Cu cât învăţarea unor rutine esenţiale, a unui mod de viaţă sănătos, a unei alimentaţii sănătoase, și a mişcării se face mai de timpuriu, cu atât avem şanse mai mari să formăm deprinderi sănătoase.
  • null
    4. Educație și responsabilitate financiară. Educaţia financiară are rolul de a facilita conştientizarea importanţei muncii, ca principală sursă generatoare de venituri. Copiii care au cunoştinţe referitoare la gestionarea banilor, precum şi la economisirea lor, vor continua acest proces de informare şi vor lua decizii în cunoştință de cauză.

Atelierele de educație non-formală au urmat structura tematică a Toolkit-ului dezvoltat în cadrul proiectului și au cuprins activități creative pentru elevi. În funcție de contextul specific al fiecărei comunități, atelierele au fost adaptate de specialiștii noștri, pentru a ne asigura că informația ajunge la fiecare copil, iar nimeni nu va fi lăsat în spate. În total, 164 de elevi din județul Dolj și 172 de elevi din județul Vaslui au participat la activitățile proiectului și au dobândit competențe esențiale pentru o dezvoltare armonioasă:

  • null
    Cunoașterea propriilor emoții, dar și deschidere către modul în care ceilalți simt și gândesc;
  • null
    Respect pentru unicitatea fiecărui om;
  • null
    Dezvoltarea și întărirea stimei de sine;
  • null
    Valorizarea relațiilor interpersonale si dezvoltarea solidarității;
  • null
    Adaptare/deschidere/curiozitate pentru noi tipuri de învățare;
  • null
    Capacitatea de discernământ a informațiilor în folosul propriu, fără lezarea celorlalți;
  • null
    Interes pentru învățarea continuă.

Atelierele au urmat curricula Orientare în carieră: 10 +1 provocări, resursă educațională dezvoltată în cadrul activităților anterioare ale Fundației. În urma atelierelor realizate atât în clase, cât și în curtea școlii sau online, elevii au dobândit competențe utile dezvoltării profesionale:

  • null
    Cunoașterea resurselor personale implicate în alegerea propriului drum profesional;
  • null
    Conștientizarea abilităților sociale și emoționale, precum și integrarea lor în vederea orientării profesionale;
  • null
    Utilizarea adecvată a informațiilor despre educație și muncă;
  • null
    Ajustarea motivației interne pentru decizii și acțiuni privind cariera;
  • null
    Interes pentru învățare și dezvoltare continuă;
  • Orientarea spre o viață conștientă și de calitate.

Atelierele au fost destinate elevilor din ciclul gimnazial din cele două județe de implementare, Dolj și Vaslui. Scopul acestui pateneriat a constat în oferirea de soluții alternative educației formale, prin dezvoltarea unui spațiu sigur, în care elevii au posibilitatea să discute cu specialiști din diferite domenii. Tematicile atelierelor au fost:

  • null
    Comunicare online  – Voluntarii au prezentat principalele canale de comunicare, au discutat despre avantajele și dezavantajele comunicării online, precum și despre riscul apariției cyberbullying-ului și metode de prevenție.
  • null
    Vorbit în public (public speaking) – Elevii au învățat că primul pas în gestionarea emoțiilor cauzate de vorbitul în public este conștientizarea. E important să înțeleagă faptul că acele emoții sunt perfect normale, iar câteva trucuri ușoare îi pot ajuta să dezvolte această abilitate, extrem de importantă pe piața muncii actuală.
  • null
    Vânzări (Marketing) – Elevii au navigat printre noțiunile de bază ale marketingului, au învățat cei patru P și câteva tipuri de vânzări, precum și ultimele tendințe în acest domeniu.
  • null
    Branding personal – Prezentarea a fost pe placul participanților și a tratat importanța creării unui brand personal sănătos, a conținutului conturilor de social media, precum și moduri de comunicare a valențelor personale într-un mod sigur, online.

În contextul pandemiei COVID-19, dorim să sprijinim dreptul la sănătate pentru cele mai defavorizate comunități din mediul rural. În total, au fost împărțite 400 de pachete în județul Dolj și 417 pachete în județul Vaslui. Fiecare pachet a conținut un set de 5 măști de protecție, gel dezinfectant, săpun, șervețele umede, pastă și periuță de dinți. Pentru a urma recomandările naționale de siguranță, pachetele au fost distribuite cu ajutorul școlilor partenere.

Rezultatele proiectului

0
de elevi din ciclul primar au învățat despre dezvoltarea și întărirea stimei de sine și despre valorizarea relațiilor interpersonale
0
de elevi din ciclul gimnazial au explorat, analizat și evaluat calitățile și competențele proprii și au participat la activități de orientare în carieră
0
pachete de igienă au fost distribuite către beneficiarii direcți
0
de portofolii cu fișe de activităţi au fost distribuite către elevii care nu au putut participa la atelierele organizate online
0
de ateliere non-formale pentru elevii din ciclul primar și gimnazial
0
resursă educaţională pentru ciclul primar: Toolkit Învăţ ce-i bine pentru mine!

Contribuția ta

Proiectele de acest fel sunt necesare mai ales în comunitățile vulnerabile, unde copiii nu au acces la astfel de activități în mod obișnuit. Fundația World Vision identifică permanent nevoile copiilor din rural și intervine acolo unde este cea mai mare nevoie, prin proiecte care să le susțină parcursul educațional și să-i ajute să aibă parte de o dezvoltare sănătoasă.
Alegând să susții activitatea World Vision România poți contribui în mod direct la educația copiilor din medii vulnerabile, pentru că ne ajuți să ne îndeplinim misiunea zi de zi, aceea de a oferi tuturor copiilor acces la o educație de calitate. Datorită ție și tuturor oamenilor buni care ne sprijină de 30 de ani, reușim să fim permanent prezenți în comunitățile care au cea mai mare nevoie de noi și să ajutăm acești copii să viseze și să creadă că visele lor pot să devină realitate.