Mândru să fiu fermier

Să fii Agricultor e mai tare decât crezi.

Unul dintre cele mai importante domenii de activitate la nivel național este agricultura. Totodată, este și un domeniu extrem de slab apreciat, având deseori de suferit din cauza percepției sociale negative în ceea ce privește meseriile care îl compun.

Liceele agricole – Hub-uri locale pentru dezvoltarea fermelor mici si mijlocii

Proiect finanțat de Romanian American Foundation (2015 – 2020)

Percepția negativă asupra meseriilor agricultură afectează în mod semnificativ dezvoltarea acestui domeniu, precum și motivația tinerilor pentru a-l alege ca arie de specializare. Mulți dintre ei preferă să părăsească țara decât să devină agricultori, neînțelegând beneficiile reale ale unei meserii în domeniul agricol și oportunitățile pe care le pot avea dacă aleg să urmeze o carieră în acest domeniu. Avem nevoie de specialiști, avem nevoie de o schimbare a percepției negative asupra agriculturii.

Află mai multe despre proiect

În perioada 2015-2017 programul a fost pilotat în 8 licee agricole din România, din toate regiunile istorice (Miroslava, Huși, Brănești, Slatina, Salonta, Turda, Ciumbrud, Prejmer), iar începând cu 2018, programul s-a extins cu încă 5 licee (Trușești, Dorna Candrenilor, Sibiu, Târgu Mureș și Geoagiu).
În decembrie 2020 programul s-a finalizat și au avut loc discuțiile pentru viitorul program, care se va desfășura în perioada 2021 – 2023.

  • null
    Lipsa de specialiști în agricultură;
  • null
    Lipsa de ferme mici și medii conduse de tineri întreprinzători pregătiți tehnic;
  • null
    97% dintre fermieri nu au instruire în domeniu;
  • null
    România importă 2/3 alimente;
  • null
    Doar 4% dintre elevi optează pentru un liceu cu profil agricol, ceea ce în timp a dus la scăderea numărului de licee agricole cu 87.4% (30 de licee în 2015, de la 238 de licee în 1997);
  • null
    Percepția negativă la nivel de societate asupra agriculturii și teama generală a părinților că cei mici ar putea avea o meserie în domeniu.
  • Proiectul are ca scop transformarea liceelor agricole în hub-uri locale pentru formarea viitorilor fermieri mici și medii din România.
  • null
    Sprijinirea liceelor agricole pentru ca acestea să poată oferi programe educaționale relevante pentru economia locală;
  • null
    Extinderea capacității liceelor agricole de a implementa stagii de practică relevante și de a atrage finanțări pentru o calitate sporită a educației;
  • null
    Susținerea antreprenoriatului în agricultură, prin dezvoltarea de practici inovatoare, modele de practică și programe axate pe antreprenoriat;
  • null
    Creșterea gradului de conștientizare cu privire la oportunitățile din agricultură și promovarea educației agricole ca instrument de valorificare a acestora;
  • null
    Sprijinirea liceelor agricole în promovarea ofertei educaționale prin multimple metode, pentru ca acestea să poată ajunge atât la elevi, cât și la părinții acestora;
  • null
    Implicarea activă a agenților economici din comunitate în procesul educațional al liceelor agricole, prin programe de practică oferite elevilor.
  • null
    Creșterea interesului în rândul elevilor de gimnaziu pentru urmarea cursurilor unui liceu cu profil agricol;
  • null
    Creșterea procentului de fermieri instruiți în domeniu;
  • null
    Dezvoltarea mediului de afaceri în agricultură cu un grad crescut de implicare a tinerilor pregătiți tehnic;
  • null
    Dezvoltarea de specializări noi în liceele cu profil agricol;
  • null
    Îmbunătățirea percepției asupra meseriilor din domeniul agriculturii.
  • null
    Cercetare de politici publice și informarea factorilor de decizie de către CRPE (www.crpe.ro)
    Autoritățile relevante sunt informate prin documente de politică publică, evenimente și întâlniri cu privire la rolul pe care liceul agricol îl poate juca în profesionalizarea următoarei generații de agricultori și cum poate deveni eficient.
  • null
    Implementarea unui program de educație antreprenorială de către Junior Achievement (www.jaromania.org)
    Elevii implicați în proiect învață elemente de bază ale afacerilor agricole, pe care le aplică ulterior prin dezvoltarea și vânzarea efectivă de produse cu sprijinul mentorilor de afaceri. Totodată, elevii participă la competiții în Agrobusiness, cu posibilitatea de a obține certificate ce le atestă competențele antreprenoriale în agricultură.
  • null
    Vizite de studiu pe lanțul valoric organizate de World Vision și Civitas
    În primul an al programului WVR și Civitas au organizat vizite de studiu model pe lanț valoric la ferme pentru grupuri de 15 elevi însoțiți de profesorii coordonatori. Anul următor, liceele au primit sprijin (formare privind metode interactive de predare, îndrumare, granturi mici) pentru a organiza astfel de excursii de la sine. Ulterior, școala este sprijinită pentru a acoperi treptat o parte din costurile necesare prin învățarea fondurilor.
    Aceste vizite au ca scop facilitarea accesului elevilor la agricultura performantă și o mai bună înțelegere a ceea ce presupun meseriile din acest domeniu. Exemplul văzut în gospodăriile tradiționale nu reflectă ceea ce înseamnă cu adevărat agricultura. Elevii au nevoie să înțeleagă cum funcționează o fermă reală și care ar putea fi rolul lor dacă ar urma o carieră în agricultură.
  • null
    Campanii locale de promovare, evenimente locale și sesiuni de networking realizate cu sprijinul World Vision și Civitas
    Liceele cu profil agricol beneficiare în proiect au fost ajutate să planifice și să implementeze campanii de promovare la nivel local, cu scopul de a atrage cât mai mulți candidați.
    De asemenea, școlile au primit sprijin în organizarea de evenimente și întâlniri și au fost ajutatate să cultive relații cu părțile interesate locale (ferme și autorități) pentru a-și deschide sau întări colaborarea pentru practică, strângere de fonduri sau parteneriate în proiecte.
    Aceste activități au contribuit la popularizarea programelor educaționale în rândul elevilor de gimnaziu și părinților acestora. Totodată, reprezentanții liceelor s-au asigurat că vor putea oferi elevilor experiențe relevante pentru procesul educațional.
  • null
    Design și implementare de proiecte cu ajutorul CEED (www.ceed-romania.ro)
    Partenerii de la CEED România au pregătit echipe de profesori în vederea scrierii și gestionării de proiecte. Aceștia au putut aplica ceea ce au învațat în accesarea de granturi pentru vizita de studiu și campania de promovare a liceului din care fac parte.
    În plus, profesorii au fost informați despre oportunitățile de finanțare și primesc și în prezent consultanță la cerere pentru a accesa noi finanțări.
  • null
    Implementarea de către WVR și Civitas a unor programe de practică dinspirate după modelul celor din Ungaria și Franța, unde au avul loc vizitele de studiu.
    La aceste vizite au participat atât reprezentanți ai organizațiilor partenere, cât și profesori de la liceele din program, dar și reprezentanți ai ministerelor de resort, fermieri și membri ai consorțiului inițiator al programului.
  • null
    Activități de promovare a proiectului la nivel național, desfășurate de World Vision România
    Unul dintre obiectivele proiectului este acela de a schimba percepția elevilor, părinților, dar și a profesorilor de gimnaziu în ceea ce privește meseriile în domeniul agricol. În acest sens, în cadrul proiectului se desfășoară periodic activități de promovare la nivel național, ce au ca scop atragerea de elevi dornici să învețe o meserie în domeniul agricol, să fie fermieri sau să devină antreprenori în domeniu.
    Printre activitățile de promovare s-au numărat vizitele în școlile gimnaziale, crearea de pagini de Facebook, broșuri de prezentare pentru fiecare liceu, precum și organizarea trainingurilor de comunicare, promovare și fundraising pentru profesorii din cele 11 licee implicate.
  • null
    Activități de promovare a proiectului la nivel național, desfășurate de World Vision România
    Unul dintre obiectivele proiectului este acela de a schimba percepția elevilor, părinților, dar și a profesorilor de gimnaziu în ceea ce privește meseriile în domeniul agricol. În acest sens, în cadrul proiectului se desfășoară periodic activități de promovare la nivel național, ce au ca scop atragerea de elevi dornici să învețe o meserie în domeniul agricol, să fie fermieri sau să devină antreprenori în domeniu.
    Printre activitățile de promovare s-au numărat vizitele în școlile gimnaziale, crearea de pagini de Facebook, broșuri de prezentare pentru fiecare liceu, precum și organizarea trainingurilor de comunicare, promovare și fundraising pentru profesorii din cele 11 licee implicate.

Rezultatele proiectului

0
de elevi au învățat despre antreprenoriat în agricultură prin programele Junior Achievement România
0
de elevi și-au pus ideile în practică și au pilotat propriile afaceri
0
de idei de afaceri au fost selectate pentru a fi incubate cu ajutorul Junior Achievement România
0
de elevi au învățat în vizitele de studiu despre lanțul valoric în agricultură
0
de profesori au fost implicați alături de elevi în vizitele de studiu
0
program de studiu a fost reintrodus în educația agricolă – din 2017 elevii pot studia Apicultura la Colegiul Agricol „Dimitrie Cantemir” din Huși
0
de elevi de gimnaziu au fost impactați prin organizarea de evenimente la nivelul liceelor implicate
0
de adulți (părinți, profesori și directori de școli gimnaziale) au fost informați despre importanța educației agricole
0
filme de prezentare au fost realizate, unul pentru fiecare liceu implicat

Partenerii proiectului

  • null
    Junior Achievement Romania (JAR)
  • null
    Fundația Civitas Pentru Societatea Civilă – Filiala Cluj (Civitas)
  • null
    Centrul pentru Educație Economică si Dezvoltare din România (CEED)
  • null
    Centrul Român pentru Politici Europene (CRPE)

Contribuția ta

Educația în domeniul agriculturii va avea un impact major în economia națională, iar acest lucru va fi posibil doar prin atragerea unui număr mare de elevi în liceele de profil. Ne dorim să le arătăm elevilor de gimnaziu că meseriile în agricultură sunt cu adevărat importante și presupun o multitudine de oportuniăți și beneficii, începând de la posibilitatea de a face o diferență în comunitatea din care au plecat, până la câștigarea unui salariu peste medie și contribuția la dezvoltarea mediului antreprenorial românesc. O meserie în domeniul agricol ar trebui să fie motiv de mândrie.
Împreună putem schimba percepția negativă asupra agriculturii în România. Proiecte precum Mândru să fiu Fermier au în spate zeci de ore de muncă și analiză, pentru a ne asigura că impactul asupra comunităților este unul pozitiv și de durată. Fiecare rezultat este motiv de bucurie și ne face să mergem mai departe în misiunea noastră de a oferi oportunitatea unei educații de calitate fiecărui copil. Pentru asta, avem nevoie de susținerea ta.