Educație Rurală

Educație rurală 

Educație pentru o națiune prosperă

Educația este una dintre prioritățile globale ale World Vision, în toate țările în care suntem prezenți. Pentru copiii de la sat, educația reprezintă de cele mai multe ori singura șansă la un viitor mai bun. Credem că școala trebuie să îi includă pe toți copiii: pe cei săraci, pe cei cu nevoi speciale, din familii destrămate, pe cei care locuiesc în așezări izolate. Toți acești copii merită o șansă, dar au nevoie de ajutorul nostru. Au nevoie de infrastructura necesară pentru a aduce și ține copiii în școală, de condiții decente de învățare, de o masă caldă, ca să nu sufere de foame la școală, de profesori motivați și dedicați elevilor.

De ce este educația o prioritate?

Aproape 1 din 7 copii de la sat părăsește în fiecare an școala, înainte de a finaliza ciclul obligatoriu de învățământ și a obține un nivel minim de educație. Dacă rata medie a abandonului școlar este de 10,7% în UE, în România aceasta ajunge la 16,4%. Zeci de mii de copii devin în fiecare an victimele acestui flagel. Aproape 40% dintre tinerii de 15 ani nu pot înțelege un text scris (sunt analfabeţi funcționali), dublu față de media UE. Fără acces la educație, copiii de la sate vor ajunge să trăiască în sărăcie extremă, perpetuând cercul vicios ce leagă penuria de lipsa educației.

Care sunt problemele majore din educație?

Principala problemă a școlilor din mediul rural este infrastructura deficitară: lipsa utilităților, a instalațiilor sanitare, clădirile insalubre sau prost încălzite, drumurile nesigure, transportul școlar precar. Toți aceștia sunt factori ce descurajează copiii să meargă la școală, pe fondul unui context dominat de sărăcie. În aceste condiții, calitatea actului educațional are de suferit, inclusiv din cauza dificultății de a atrage profesori bine pregătiți la școlile din mediul rural. Mulți copii de la sate nu merg la școală pentru că nu au ce mânca și nu au haine și încălțăminte, pe care le împart adesea cu frații, iar educația pica astfel tot mai jos în lista lor de priorități.

Care este viziunea noastră?

Bazându-se pe studii publice, inclusiv internaționale, și cercetări proprii, World Vision România consideră că investiția în educație este un factor major de dezvoltare economică și socială. A investi în educație înseamnă a investi în bunăstarea tuturor cetățenilor. O educație de calitate, adecvată nevoilor copiilor din mediul rural, este un instrument extrem de eficient pentru a combate sărăcia, cu rezultate pe termen lung care depășesc cu mult costurile. De aceea, programele care vizează educația au fost, în ultimii ani, prioritatea principală a World Vision România.

Educația rurală în cifreseparator4

null

44% dintre elevii claselor I-VIII învață în școli din sate și comune (2017). 27,1% dintre elevii din mediul rural părăsesc școala înainte de a absolvi ciclul obligatoriu, o rată de șase ori mai ridicată decât aceea de 4,5% înregistrată în orașele mari, cu mai mult de 50.000 de locuitori.

null

40% dintre elevii din România nu înțeleg ce citesc (sunt analfabeți funcționali), conform datelor PISA 2016.
35% din mediile mai mici de 5 la Evaluarea Națională au fost obținute în mediul rural.

null

România alocă educației cel mai mic buget din statele UE: 3,02% din PIB (2019). Nivelul maxim a fost alocat în 2008 (4,24%), media UE fiind de 4,6%, iar media OCDE de 4,5%.

Începând din 1990, România a avut 28 de miniștri ai Educației, dar nicio strategie care să supraviețuiască mai mult de un mandat ministerial.

Copiii au nevoie de ajutorul nostru acum

Copiii pot înfrânge adversitățile sorții și se pot lupta pentru a-și continua educația, dar nu o pot face singuri. De exemplu, bursele „Vreau în clasa a 9-a” au ajutat peste 1.400 de copii muncitori, dar din familii sărace, să meargă la liceu. Peste 80% dintre ei au luat cu succes examenul de bacalaureat și peste 260 au mers la facultate. Dintre copiii de școală primară și gimnaziu susținuți cu o masă caldă la școală și ajutor la teme, aproape 88% au rămas la școală și și-au dus mai departe educația, păstrându-și calificativele de „Bine” și „Foarte bine”.

De ce ne implicăm în educație?

Mai mult decât oriunde în Uniunea Europeană, a te naște la sat înseamnă a fi expus riscului de a trăi toată viața în sărăcieLipsurile materiale sunt problema principală a familiilor din mediul rural, la care se adaugă accesul dificil la educație, la servicii de sănătate, precum și infrastructura precară de drumuri, utilități și transport. În aceste condiții, copiii de la țară au șanse mult mai mici la un viitor decent față de cei de la oraș. 

  • unul din 5 copii din mediul rural abandonează școala înainte de clasa a noua;
  • peste 40% dintre ei trăiesc în risc de sărăcie, nivel record în UE;
  • 34% dintre copiii de la sat trăiesc în sărăcie extremă;
  • 80% dintre familiile cu copii care au abandonat școala au declarat că nu și-au mai permis să îi întrețină pentru a-și continua educația.
  • 11% dintre copiii săraci lipsesc de la școală ca să muncească
Cum ne implicăm?

De aproape 30 de ani, lucrăm în comunitățile rurale împreună cu părinții, școala, autoritățile locale și biserica pentru a preveni abandonul școlar și analfabetismul funcțional și pentru a susține educația. De-a lungul timpului, am oferit dotări materiale pentru mai mult de 200 de şcoli şi grădiniţe de la țară. Astfel, peste 25.000 de copii au putut să învețe în condiţii decente. Programele noastre din domeniul educației acoperă nevoi materiale, precum o masă caldă pe zi, donații de haine și încălțăminte, burse școlare pentru transport și cazare, programe de educație formală, nonformală și remedială, programe de susținere a învățământului agricol, de educație digitală, educație pentru părinți, pentru adulți care doresc să se întoarcă la școală, precum și programe de formare pentru profesori. Doar în 2018 am oferit peste 240.000 de mese calde pentru 1.200 de copii și aproape 500 de burse școlare pentru a susține copiii săraci să meargă la liceu și să-și continue educația. Tot în 2018, 9.500 de copii au participat la programe de educație nonformală și 1.700 la ore de educație remedială.

  1. a) Cum lucrăm cu copiii

Copiii săraci nu au condiții să învețe. Unii merg la culcare flămânzi. Alții împrumută hainele sau pantofii fraților ca să meargă, cu schimbul, la școală. Alții nu mai ajung deloc la școală iarna, pentru că trebuie să meargă pe jos și nu au încălțări. Altora le e rușine de colegi pentru că provin din familii destrămate sau foarte sărace. Așa se naște un cerc vicios: acești copii încep să absenteze, apoi să aibă rezultate slabe, iar în final abandonează școala și renunță la educație, fiind astfel condamnați la o viață de lipsuri materiale. Cu toții au nevoie de sprijin, material sau moral. Le oferim acest sprijin prin activități educaționale – meditații, ore de dezvoltare personală, consiliere psihologică, activități adaptate programului național Școală după școală. De la caz la caz, celor mai săraci le oferim donații de haine, rechizite, încălțăminte sau o masă caldă pe zi. Astfel, acești copii devin încrezători în capacitatea lor de a reuși la școală și prind încredere că educația este șansa lor la o viață mai bună. Le asigurăm burse adolescenților care, în ciuda dificultăților materiale ale familiei, doresc să-și continue studiile liceale la oraș.

  1. b) Cum lucrăm cu părinții

Încurajăm părinții să-și trimită copiii la școală, ajutându-i să înțeleagă importanța educației pentru un viitor mai bun și oferindu-le soluții și sprijin (inclusiv material) pentru accesul copiilor la educație.

Cum transformăm educația rurală

0
de copii au primit rechizite pentru activitățile școlare
0
de copii au primite haine şi încălţăminte pentru a merge la școală;
0
de copii au participat la activităţile de la Cluburile Copiilor;
0
de copii au mers în tabere;
0
de copii și părinți au fost consiliaţi privind abandonul școlar;
0
școli și grădinițe renovate și utilate;

În prezent, aproape 22.000 de copii sunt incluși în programele World Vision România. Toţi frecventează școala şi sunt monitorizaţi pentru a ne asigura că primesc tot sprijinul de care au nevoie pentru a nu renunţa la educaţie.

Proiectele care schimbă educația rurală în prezent separator4

Studii si Rapoarte separator4

Investiție în educația copiilor din mediul rural

Acest studiu național a fost realizat în 2017 de Fundația World Vision România la iniţiativa şi cu finanţarea Fundaţiei Vodafone România, cu sprijinul Agenţiei Române pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Preuniversitar şi al Ministerului Educaţiei Naţionale. Studiul descrie și analizează o amplă serie de indicatori cu privire la educaţia copiilor din mediul rural, de la participarea școlară și rezultatele învățării, la dotările materiale și resursele umane. De asemenea, cercetarea identifică direcţiile de investiţie pentru programe care să prevină abandonul școlar şi creşterea calităţii educaţiei.

Şcoală după şcoală

Raportul prezintă punctul de vedere al părinţilor cu privire la calitatea şi accesibilitatea programului Şcoală după şcoală în 11 judeţe: Alba, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Constanţa, Dâmboviţa, Dolj, Hunedoara, Ialomiţa, Maramureş, Vaslui şi Vâlcea.

Dialog pentru calitatea educaţiei

Studiul Dialog pentru calitatea educaţiei, realizat în perioada martie-august 2014, a evaluat percepţia copiilor şi părinţilor cu privire la calitatea educaţiei în şcoala românească, în special în zona rurală.

Şcoala, inima comunităţii

In urma derulării proiectului pilot Şcoală după şcoală în 5 comunităţi rurale, World Vision România a lansat studiul national  “Şcoala, inima comunităţii” pentru a justifica necesitatea privind accesul tuturor copiilor români la serviciile de tip “Şcoală după şcoală”.

Donează