Cum poți face față presiunii din social media. Aproape 50.000 de tineri au învățat să aibă mai multă încredere în ei înșiși, cu sprijinul Dove

Cum se privesc pe ei înșiși adolescenții prin oglinda social media? De cele mai multe ori, vedem nesiguranță, body shaming și idealuri impuse de societate.

Ce ne arată cifrele

Una din două adolescente (47%) spune că se confruntă cu presiunea de a arăta perfect din cauza rețelelor de socializare, ne arată un studiu realizat de World Vision România în martie 2024. Chiar și mai îngrijorător este faptul că peste jumătate dintre ele (53%) nu au participat la anumite activități sociale din cauză că se simțeau nesigure de cum arată.

În același timp, vedem că adolescenții își doresc să se vorbească mai multe despre acest lucru, să se normalizeze imaginea corporală, departe de standardele societății. 92% dintre fete își doresc ca școlile să organizeze discuții despre imaginea corpului și presiunile pentru tineri din social media de a arăta într-un anumit fel, după cum ne arată același studiu.

Cum intervenim

“Dove – Ai încredere în tine” este un program lansat la nivel mondial în 2004, care îşi propune să crească stima de sine a adolescenţilor şi să susţină viitoarea generaţie de adulţi să se bucure de modul în care arată. Peste 69 de milioane de tineri au participat la aceste ateliere începând cu 2004, iar de mai bine de 3 ani, prin ,,Ne încredem în educație”, proiect bazat pe programul internațional, am putut duce această misiune departe, pe ulițele mai puțin umblate ale României: în mediul rural.

În cadrul proiectului, 1.361 profesori și 20.865 elevi au beneficiat de mai multe training-uri din partea Dove. Scopul a fost acela de a disemina, în perioada septembrie 2023 – iunie 2024, informații pe teme despre încrederea în propriul corp pentru elevi de gimnaziu din mediul rural, din cele mai vulnerabile comunități.

Profesorii au primit metode clare și eficiente pentru a lucra cu elevii, astfel încât să creeze contexte educaționale care să le permită copiilor să își descopere și înțeleagă propriul stil.

În 3 ani, aproape 50.000 de tineri și 2.000 de profesori au fost ,,echipați cu un set de cunoștințe pentru a face față presiunii din online și a putea sparge standardele toxice impuse de societate.

Ce ne spun profesorii și liceenii

Mi-am dat seama ce fragile sunt sufletele copiilor din clasa mea și cât se consumă pentru că le lispește încrederea de sine. Activitățile desfășurate m-au încurajat și pe mine să continui să îmi descopăr elevii și să îi ajut să se cunoască mai bine, sporindu-le încrederea în forțele propria”. (Profesor, jud. Neamț)

,,Consider că acest proiect reprezintă un pas important în diminuarea tensiunilor cauzate de aceste standarde de frumusețe ce ne sunt insuflate încă de mici.” (Profesor, jud. Iași)

În cadrul atelierelor implementate în cele 159 școli din mediul rural, profesorii au utilizat materiale adaptate nevoilor individuale ale copiilor și au contextualizat Ghidul pentru profesori dezvoltat de Dove în cadrul programului. De asemenea, prin inițiativa ,,Școala Părinților”, desfăşurată de World Vision România în comunităţile rurale partenere, părinții sunt susținuți în depășirea situațiilor dificile întâmpinate în creșterea și educarea copiilor. Aceștia au fost informați despre cu importanța stării de bine și a încrederii în sine a copiilor.

Fiind încurajați să își spună părerile și problemele cu care se confruntă, să participe activ la desfășurarea atelierelor, elevii au reușit să înțeleagă noțiunea de idealuri privind aspectul fizic (și de unde vine presiunea de a le atinge), să aibă un simț mai mare al propriului stil și să facă, astfel, față influențelor exterioare. Copiii au învățat despre standardele nerealiste promovate de social media și și-au dezvoltat strategii prin care să facă față presiunilor sociale privind imaginea fizică.

“M-am simțit foarte bine discutând cu doamna dirigintă despre toate situațiile cu care ne confruntăm noi ca elevi. Suntem diferiți, dar egali și toti avem dreptul de ne simți confortabil atunci când venim la școală.” (Maria, clasa a IX-a)

“Mi-a placut ca am socializat si lucrat in cadrul atelierelor cu colegi pe alte teme decat cele cu care eram obisnuit la clasa.” (Mirel, clasa a VII-a)

Proiectul s-a încheiat cu succes prin oferirea unui set de cărți celor 159 de școli participante, ca recunoaștere a angajamentului lor. Aceste cărți au fost selectate pentru a sprijini profesorii în continuarea impactului pozitiv asupra dezvoltării armonioase a elevilor. Titlurile incluse nu doar deschid teme importante de reflecție și introspecție, ci oferă și un conținut vizual atractiv și diversificat, prin intermediul cărora elevii să descopere lectura ca pe un instrument de terapie, contribuind la dezvoltarea competențelor de a se conecta cu sinele lor și de a deveni adulți autentici și încrezători în propriile forțe.