Ghiozdanul lui Valentin și drumul către propriul restaurant

Valentin, un tânăr de 17 ani, își croiește viitorul între pereții unei școli profesionale și spațiul din spatele unei tejghele de la un local din Călărași. E în clasa a XI-a, an terminal pentru el, dar nu se gândește la absolvire ca la un capăt de drum. Dimpotrivă. Anul următor, adolescentul vrea să se înscrie la Bacalaureat. Apoi, vrea să dea admiterea la o facultate de gastronomie din București, iar în cele din urmă să-și deschidă propriul restaurant. Știe că asta îl va costa foarte mult, dar are un plan pentru a strânge banii necesari: va munci ca ospătar sau ajutor de bucătar pe un vas de croazieră.  

”Din clasa a IX-a muncesc. Lucrez în weekend-uri și peste vară într-un restaurant. Mă întrețin aproape singur. Nu e atât de greu, îmi fac și stagiile de practică în restaurant. Cu banii câștigați de mine îmi plătesc căminul și ai mei pot să aibă grijă de frații mai mici”, povestește Valentin. 

Căminul e departe de familia sa, care locuiește într-un sat la 70 de kilometri depărtare. În acest labirint de responsabilități și aspirații, Valentin a găsit un aliat în oamenii buni ca tine. Așa am reușit anul trecut să-i oferim un ghiozdan plin cu rechizite și, mai important, o direcție. ” Programul m-a ajutat să-mi schimb mentalitatea, să vreau mai mult pentru mine”, spune el, răsfoind un caiet care mai poate fi folosit și în anul care începe. „Ar mai trebui să-mi cumpăr un stilou, cel vechi s-a stricat.”

Pentru Valentin și pentru sute de mii de copii ca el, fiecare obiect de studiu contează. Pentru că în fiecare stilou care se strică și în fiecare caiet care se termină se află un vis care așteaptă să fie scris.  

Procentul profesorilor care spun despre elevii lor că n-au rechizite

Dincolo de sacrificiile și ambiția băiatului, în spatele poveștii lui se află un paradox al sistemului nostru de învățământ: școala, teoretic gratuită, cere un preț greu de dus pentru familiile cu venituri mici.  Datele noastre arată că șase din zece profesori spun că n-au la școală cărți actuale și interesante pe care să le poată folosi la clasă pentru a-i atrage pe elevi spre învățare. În același timp, doar 37% dintre cadrele didactice se așteaptă ca toți sau majoritatea elevilor acestora să aibă rechizitele necesare în noul an școlar.  

(Consultare organizată cu sprijinul proiectului „Inspectoratul” Școlar Civic, proiect derulat de World Vision România cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org „Lucrăm împreună pentru o Europă verde, competitivă și incluzivă”.)