Alina, tânăra din Vaslui care vrea să fie educatoare pentru copiii cu nevoi speciale

Alina, unul dintre cei peste 900 de adolescenți din programul Vreau în clasa a 9-a, a absolvit clasa a XII-a și acum se pregătește cu emoții pentru Bacalaureat. De patru ani o susținem printr-o bursă lunară care îi acoperă cheltuielile pentru cazare (la un cămin din Iași), cât și cu meditații la Istorie și sesiuni lunare de educație non-formală. Avem mare încredere în potențialul ei, așa cum avem în toți adolescenții de la sate. Începând cu luna iunie, vrem să le dăm puterea să vadă cum este să fii #ceopentruozi, #medicpentruozi, #educatorpentruozi sau orice altă funcție în care poți avea putere de decizie și îți poți folosi abilitățile pentru binele celor din jur.

Cum a fost pentru Alina să învețe în sistemul de învățământ italian

Alina a fost unul dintre zecile de mii de copii din România care, pentru că părinții ei au căutat o viață mai bună în altă țară, a trebuit să încerce un alt sistem de învățământ. În cazul ei, cel din Italia. Acolo a făcut clasa I. 

Din clasa a II-a s-a întors în România, în satul ei din Vaslui, acasă la bunicii săi. În Italia nu se simțea în largul ei: oamenii erau reci, iar limba nu o cunoștea. În plus, îi lipseau prietenii de acasă. „După ce m-am întors mi s-a făcut dor de părinții mei, dar per total mi-a fost mai bine în România“, consideră tânăra de 18 ani, după ce analizează retrospectiv trecutul său. 

După patru ani, s-au întors și părinții săi în România. Cei doi și-au construit o gospodărie cu livadă de pruni și cireși, o bucată de pământ unde cultivă legume, câteva găini și un cocoș. Pe lângă asta, mama Alinei muncește ca bucătăreasă la o fermă, iar tatăl său lucrează în construcții. 

„Părinții îmi spun că nu vor ca eu să fac aceleași munci grele ca ale lor, dar eu sunt foarte mândră de ei. Știu cât de mult se străduiesc ca să aibă grijă de mine, să mă țină la școală“, spune cu un zâmbet hotărât adolescenta. 

De ce își dorește să lucreze cu copiii care au nevoi speciale 

Alina este în clasa a XII-a la un liceu pedagogic din Iași, la specializarea educator-puericultor. Ar fi putut să învețe pedagogie și la un liceu din Vaslui, dar într-un oraș mare ca Iașiul sunt mai multe oportunități de locuri de muncă. Tânăra își dorește să devină educator pentru copiii cu nevoi speciale. 

„Am mers într-o zi la o școală din Iași, unde sunt copii cu un nivel de inteligență mai scăzut față de cât ar fi normal pentru vârsta lor. Doamnele de acolo m-au impresionat foarte mult. Puterea lor, cât țineau la ei. Mi-am dat seama că acești copii au nevoie de atenție specială.“ – Alina 

Tânăra a intrat în programul Vreau în clasa a 9-a, acum patru ani, de când a început liceul. Deși nu a fost admisă cu o medie mare, din cauza notei la Matematică de la Evaluarea Națională, Alina și-a dovedit ei, dar și colegilor și profesorilor, că este o elevă bună. Fiecare an de liceu l-a terminat cu media peste 9. 

„Am fost puțin îngrijorată că nu mă voi integra la liceu, dar majoritatea colegilor mei sunt tot din mediul rural și-atunci nu am simțit diferențe. Cumva, toți elevii suntem mai sensibili pentru că vrem să lucrăm cu copiii. Asta ne face să fim un colectiv mai empatic, iar profesorii sunt foarte de treabă“, mai explică Alina. 

Tânăra a făcut un stagiu de practică la o creșă din Spania 

Prin intermediul bursei din programul Vreau în clasa a 9-a, Alina își acoperă cheltuielile pentru căminul din Iași. „În clasa a IX-a era la greu la cămin. Stăteam șase fete într-o cameră. Acum, stăm trei și e muult mai liniște“, se amuză ea. 

Adolescenta este sprijinită, prin program, și cu meditații la Istorie pentru Bacalaureat. „Este multă materie de învățat. Meditațiile mă ajută să-mi fixez toate informațiile și să am o rutină de învățare. Profesoara îmi explică foarte bine materia. La începutul anului, când am dat primul test la istorie, am luat 7. În ultima vreme, însă, am luat numai 9, chiar și 10“, spune mândră tânăra. 

Și noi suntem tare mândri de ea. 🙂 

Ne-am bucurat când în octombrie a fost acceptată la un stagiu de practică de aproape o lună la o creșă din Valencia (Spania). „A fost foarte diferit față de ce am văzut în creșele din România. Toate educatoarele erau foarte relaxate.  Dacă copii se lovesc, ele nu se panichează. Spun că asta face parte din viață și că este bine să-i lași pe copii să se dezvolte liber“, mai explică fata. 

În timpul liber, Alina citește romane polițiste scrise de Agatha Christie și ascultă muzica cântăreței britanice Adele. Crede că nu doar profesorii ar trebui să fie mai empatici, ci întreaga lume. 

Cum poți sprijini adolescenții de la sate să termine liceul

Pentru copii extraordinari ca Alina am lansat campania ,,Copiii VOR puterea”. Pentru că știm că-și pot depăși condiția. Pentru că au nevoie de o voce. Pentru că pot avea un viitor mai bun, ca răsplată la toată munca pe care o depun. Dacă și tu crezi în puterea educației, dă-le copiiilor puterea de a-și continua studiile. Donează aici: https://bit.ly/3z7dIJC.

73.3% dintre elevii care au intrat anul acesta în clasa a XII-a și a XIII-a s-au înscris la Bacalaureat, potrivit analizelor apărute în spațiul public realizate în baza datelor de la Ministerul Educației. Comparativ, elevii din mediul rural susținuți de fundația World Vision România în programul Vreau în clasa a 9-a s-au înscris la BAC în proporție de peste 95%.