ABANDONUL SCOLAR PREVENIT PRIN COLABORAREA INTER-INSTITUTIONALA

COMUNICAT DE PRESA

Colaborarea inter-institutionala – element esential in implementarea Strategiei nationale pentru reducerea parasirii timpurii a scolii

Fundatia World Vision Romania a organizat pe 17 iunie, cu sprijinul Ministerului Educatiei si Cercetarii Stiintifice (MECS) si al Institutului de Stiinte ale Educatiei (ISE) un eveniment dezbatere in vederea stabilirii unui mecanism eficient de prevenire a parasirii timpurii a scolii.

Ca urmare a acestui eveniment va fi elaborat un set de recomandari sub forma unei Rezolutii prin care se vor propune zece directii de actiune, printre care colaborarea inter-institutionala intre autoritati si infiintarea unui grup de experti care sa ofere voluntar consultanta MECS pentru implementarea strategiei, monitorizarea si evaluarea atingerii obiectivelor.

Desfasurat la scurt timp dupa lansarea de catre MECS a Strategiei Nationale pentru reducerea parasirii timpurii a scolii, care isi propune reducerea ratei cu sase procente de la 17,3{e6e731e9404c5d083b1872c109ac7c84e7968293d9454ba5a91529987a12e9c3} in 2013 la 11,3{e6e731e9404c5d083b1872c109ac7c84e7968293d9454ba5a91529987a12e9c3} in 2020, evenimentul a constituit un prim pas in directia demararii acesteia.

“Pentru a obtine rezultatele scontate este foarte important sa coagulam toata expertiza diferitelor institutii guvernamentale si non guvernamentale, astfel incat sa identificam solutii reale, viabile pentru reducerea parasirii timpurii a scolii si de prevenire a abandonului scolar. In acest scop Fundatia World Vision Romania pune la dispozitia partenerilor sai expertiza acumulata in cei 25 de ani de lucru cu comunitatile atat in domeniul educatiei, cat si in cel a protectiei copilului, sanatatii si cel al dezvoltarii economice,“ a afirmat Daniela Buzducea, director executiv, World Vision Romania.

Strategia Nationala pentru reducerea parasirii timpurii a scolii 2014-2020 a fost realizata cu sprijinul expertilor de la Banca Mondiala si este extrem de importanta. Ceea ce are bun aceasta strategie este analiza problemelor si faptul ca are in spate si un buget estimat pentru implementarea ei. In strategie nu este nimic din ceea ce nu stiam si nu stim sa facem, important este modul in care aceasta strategie va fi pusa in practica, luand in considerare faptul ca Romania are cele mai reduse alocari bugetare pentru educatie din UE. Este necesara o prioritizare a pasilor ce urmeaza a fi facuti si o utilizare eficienta a resurselor existente, o corelare a beneficiilor sociale cu participarea scolara a copiilor, responsabilizarea parintilor, sprijin acordat scolilor si implicare la toate nivelurile,” a declarat d-na Liliana Preoteasa, Subsecretar de Stat din Ministerului Educatiei si Cercetarii Stiintifice.

Fundatia World Vision Romania a realizat in parteneriat cu Facultatea de Stiinte Politice, Administrative si ale Comunicarii – Universitatea Babes Bolyai din Cluj, echipa prof.univ.dr. Gabriel Badescu, un raport-sinteza cu privire la reducerea abandonului scolar in Romania, ce a fost prezentat in debutul evenimentului.

In cadrul dezbaterii a fost identificat factorul cheie ce ar putea sa sprijine un copil aflat la risc de abandon sa isi continue studiile obligatorii – respectiv implicarea comunitara a tuturor actorilor institutionali si non-institutii care au obligatia de a sprijini scoala, inclusiv a parintilor ca principali responsabili in educatia copilului.

O alta concluzie a dezbaterii a fost aceea ca implementarea cu succes a strategiei privind reducerea parasirii timpurii a scolii, depinde de:
– construirea unui sistem de avertizare timpurie care sa permita identificarea cat mai rapida a elevilor aflati in situatie de risc de abandon;
– elaborarea unor ghiduri de proceduri pentru profesori si consilieri care ofera indrumare in situatii care pot conduce la abandon scolar, precum si in alte contexte problematice;
– realizarea unor actiuni ample de comunicare publica care vizeaza cresterea prestigiului profesional al profesorilor, prin prezentarea unor cazuri de succes in predare.

Totodata s-a stabilit necesitatea prioritizarii alocarii resurselor si a masurilor ce urmeaza a fi implementate pentru reducerea parasirii timpurii a scolii, precum si realizarea unor studii pentru identificarea resurselor umane de calitate din educatie si modul in care acestea ar putea fi implicate in atingerea obiectivelor.

Evenimentul face parte dintr-un proiect mai amplu, prin care Fundatia World Vision Romania si-a propus sa construiasca premizele pentru un dialog sustinut intre elevi, parinti si reprezentantii scolilor, ai autoritatilor locale si centrale, societatea civila si mediul academic, pentru o mai buna intelegere a problematicii referitoare la abandonul scolar, crearea unui mecanism de prevenire a acestuia si gasirea unor solutii practice, eficiente pentru implementarea obiectivelor Strategiei de reducere a parasirii timpurii a scolii.

La eveniment au participat 42 de persoane – experti in educatia si protectia copilului, experti in administratia centrala si locala, profesori universitari, cercetatori, reprezentanti ai Cancelariei Prim-ului Ministru, Ministerul Fondurilor Europene, Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului si Adoptiei, ai Patriarhiei Romane, Universitatea Babes-Bolyai Cluj, Unicef Romania, Federatia Organizatiilor Neguvernamentale pentru Copil (FONPC), Salvati Copiii, RomaEducation Fund, TerredesHommes, Asociatia Reninco, Fundatia Inocenti, Asociatia Comunelor din Romania, Fundatia UnitedWay, reprezentanti ai parintilor prin Asociatia de Parinti Puzzle, si reprezentanti ai elevilor prin Consiliul National a Elevilor si Consiliul Consultativ al Copiilor din World Vision Romania.

Evenimentul a fost prezidat de catre World Vision Romania prin prezenta d-nei Director Executiv Daniela Buzducea, Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice a fost prezent prin d-na Liliana Preoteasa- Subsecretar de Stat si d-na Tania Irimia- Director general, Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului si Adoptiei a fost prezenta prin d-na Elisabeta Trifan – Manager Public Principal. Moderatori au fost Mariana Arnautu – Specialist Educatie World Vision Romania si Magda Balica – Director Adjunct , Institutul de Stiinte ale Educatiei.

Persoana de contact:
Mariana Arnautu, Manager Programe de Educatie, mariana_arnautu@wvi.org

***

Despre World Vision Romania

World Vision Romania este o organizatie crestina, care desfasoara programe de interventie umanitara de urgenta, dezvoltare si advocacy punand in centrul activitatii sale bunastarea copilului. Organizatia se concentreaza asupra muncii cu copiii, familiile si comunitatile, in scopul depasirii saraciei si nedreptatii. Inspirata de valorile crestine, fundatia lucreaza cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasa, etnie sau gen.

World Vision Romania face parte din parteneriatul World Vision International prezent in aproape 100 de tari din intreaga lume. In 25 de ani de prezenta in Romania, am ajutat peste 500.000 de copii si adulti, in 400 de comunitati din 8 judete.

World Vision Romania crede in dreptul la sanse egale pentru copiii de la sate si de la oras si de aceea in comunitatile rurale unde este prezenta desfasoara programe de dezvoltare comunitara pe termen lung cu focus pe educatie si reducera abandonului scolar, sanatate si protectia copilului, agricultura si dezvoltare rurala, angajament civic si crestin. Copiilor li se faciliteaza astfel accesul la conditii de viata mai bune prin dezvoltarea durabila a comunitatii in care traiesc. Prin proiectele noastre, ne concentram pe transformarea comunitatilor si membrilor acestora pentru a realiza o viata implinita pentru fiecare copil.

www.worldvision.ro,
www.facebook.com/WorldVisionRomania,
http://blog.worldvision.ro/