Ashburn United States 0 donatori si 31 vizitatori online in acest moment
Contacteaza-ne - email: donatori@wvi.org | telefon: +4021-222.91.01

Lansarea raportului de cercetare privind nevoia de programe de tip “scoala dupa scoala”

 COMUNICAT DE PRESA

Bucuresti 18 II 2014 | Comunicat de presa - World Vision Romania a lansat azi „Raportul de cercetare privind nevoia de programe de tip Scoala dupa Scoala” printr-o conferinta desfasurata la Palatul Parlamentului Romaniei, sala de expozitii “Constantin Brancusi”. “Reprezinta programul Scoala dupa Scoala un model de abordare integrata ce raspunde nevoilor copilului scolar in conformitate cu recomandarile Comisiei Europene?”. Aceasta este intrebarea pe care am lansat-o la eveniment.

Raportul prezinta punctul de vedere al parintilor cu privire la calitatea si accesibilitatea programului Scoala dupa Scoala in 11 judete: Alba, Bistrita-Nasaud, Cluj, Constanta, Dambovita, Dolj, Hunedoara, Ialomita, Maramures, Vaslui si Valcea. Totodata, cercetarea scoate in evidenta unele aspecte pentru care trebuie gasite solutii privind garantarea accesului la acest serviciu si implicit asigurarea egalitatii de sanse pentru toti copiii.

La eveniment ne-am propus sa analizam care au fost rezultatele, elementele de succes si ce ar mai fi necesar pentru a garanta accesul tuturor copiilor.

Abordarea integrata a programelor pentru copii este un punct important in recomandarile Comisiei Europene privind combaterea saraciei si excluziunii sociale a copiilor si promovarea bunastarii lor ("Preventing and tackling child poverty and social exclusion and promoting children’s well-being"). Intrebarea pe care o lansam in dezbatere este “Reprezinta programul Scoala dupa Scoala un model de abordare integrata ce raspunde nevoilor copilului scolar in conformitate cu recomandarile Comisiei Europene?”.

"Programul Scoala dupa Scoala poate sa raspunda unor probleme majore de pe agenda publica a ultimilor ani: absenteismul scolar, parasirea timpurie a scolii, procentele tot mai mici de promovabilitate la examenele nationale. Este o oportunitate de a aduce serviciile educationale si sociale in jurul copilului, pentru a raspunde nevoilor individuale si pentru a asigura accesul egal la educatie si integrare sociala. Credem ca includerea acestui program in Legea Educatiei Nationale dar si serviciile infiintate pana in acest moment sunt pasi importanti in acest sens. Dezbaterea pe care ne-o dorim este legata de garantarea accesului copiilor la acest tip de servicii si de asumarea politica a acestui program. Speram ca rezultatele studiului sa convinga decidentii politici de necesitatea prioritizarii investitiei in copii folosind inclusiv Fondurile Europene care vor fi disponibile incepand cu acest a." a declarat Daniela Buzducea, Director de Advocacy World Vision Romania.

Date din studiu:

Gradul de accesarea al programelor de tip Scoala dupa Scoala (SDS)
• Mai putin de un sfert dintre copii au frecventat un serviciu public sau privat SDS in 2012-2013
• 5,6 % dintre parinti au afirmat ca au accesat pentru copii servicii private de tip SDS;
• 72,8 % din parinti si-ar dori sa isi inscrie copilul intr-un program SDS contra unei contributii fie si minime. Cei mai dispusi sa plateasca sunt cei din mediul urban (52,2%). In prezent locurile disponibile ar acoperi doar 41,5% din nevoi, respectiv 28,2% in servicii publice si 13,3 % in servicii private;

Principalele motive pentru care copiii nu merg la SDS ?
• 37% din parinti afirma ca primul motiv este lipsa serviciilor din comunitatea unde invata copilul, pur si simplu acestea nu exista;
• 15,2% din parinti afirma ca bunicii supravegheaza nepotii
• 11,7% din parinti considera costul prea mare pentru programul SDS; 81,1% dintre serviciile SDS actuale functioneaza in regim de serviciu platit. Costurile in unele cazuri pentru un serviciu privat sunt prohibitive si genereaza surse de inegalitate intre copii;

Cat s-ar plati pentru programul SDS?
Din cei 72,8 % parinti care ar fi dispusi sa aloce o suma de bani pentru program, 37,9% ar aloca sub 100 lei lunar/per copil iar 25,9 % ar aloca intre 100 -200 lei lunar/per copil. Sumele pe care parintii sunt dispusi sa le plateasca pentru un program SDS difera in functie de mediul de rezidenta, venitul mediu al familiei si numarul de copii. Parintii din mediul rural intr-o proportie mai mare fata de cei din urban declara ca nu pot aloca nici un ban pentru program sau sumele alocate sunt de sub 100 lei/luna/copil. In acelasi timp, chiar daca vorbim de procente deosebit de mici, sume de peste 100 lei/luna/copil, sunt disputi sa plateasca mai multi parinti din mediul urban (52,2%) fata de mediul rural (18,3%).

“Avand in vedere diferentele mari cu privire la disponibilitatea parintilor de a plati pentru un asemenea serviciu, se impune re-analizarea programului SDS ca serviciu socio-educational integrat. Fiecare serviciu creat in comunitate trebuie dezvoltat in stransa legatura cu serviciile sociale si centrat pe nevoile unice ale copilului si familiei pentru a asigura cu adevarat egalitatea de sanse la educatie a copiilor” a completat Daniela Buzducea.

“Lansarea raportului si dezbaterea arata dorinta noastra de a sprijini autoritatile sa ia deciziile cele mai bune pentru copii, pe baza informatiilor concrete din teren si a modelelor care au fost testate cu succes si care pot constitui o baza solida pentru imbunatatirea serviciilor de baza pentru copii” a declarat Catalin Popa, director executiv World Vision Romania.

Mai multe puteti afla din raport

Va invitam sa vizionati filmul despre "Scoala dupa Scoala" pentru a afla ce spun oamenii implicati, parintii si copiii din program.
Scoala dupa Scoala in Romania - World Vision 2013
 
La dezbaterea organizata cu ocazia lansarii acestui raport, au participat reprezentanti ai autoritatilor centrale, mediului academic dar si ai comunitatilor partenere World Vision Romania si ai ONG-urilor. Acestia din urma au impartasit audientei din experienta lor si au vorbit despre solutiile de implementare pe care le-au gasit. Evenimentul a fost moderat de Oana Cuzino, ambasador al fundatie World Vision Romania.

Demersurile Fundatiei World Vision Romania in ceea ce priveste dezvoltarea de servicii socio-educationale au inceput in urma cu 4 ani si au inclus desfasurarea de proiecte intergrate in mai multe comunitati. Proiectele pilot de tip Scoala dupa Scoala s-au implementat in doua comunitati rurale si o comunitate urbana. De asemenea, in 2011, organizatia a realizat o cercetare relevanta la nivel national care a analizat oportunitatea crearii de servicii de tip Scoala dupa Scoala din perspectiva copiilor, parintilor si cadrelor didactice.

Contact: Anca Bejenaru | Manager Proiecte Speciale de Comunicare,
Tel: 0736 444 815 | Email: anca_bejenaru@wvi.org.
***
Despre World Vision Romania
World Vision este o organizatie crestina, care desfasoara programe de interventie umanitara de urgenta, de dezvoltare comunitara si advocacy punand in centrul activitatii bunastarea copilului. Organizatia se concentreaza asupra muncii cu copiii, familiile si comunitatile rurale, in scopul depasirii saraciei si nedreptatii. Inspirata de valori crestine, fundatia lucreaza cu persoanele cele mai vulnerabile din lume, indiferent de religie, rasa, etnie sau gen.

World Vision Romania face parte din parteneriatul World Vision International prezent in aproape 100 de tari din intreaga lume. In 23 de ani de prezenta in Romania am desfasurat programe pentru mai mult de 350.000 de copii si adulti, in 394 de comunitati din 8 judete.

World Vision Romania crede in dreptul la sanse egale pentru copiii de la sate si de la oras si de aceea, in comunitatile rurale unde este prezenta, desfasoara programe de dezvoltare comunitara pe termen lung cu focus pe educatie si reducerea abandonului scolar, sanatate si protectia copilului, agricultura si dezvoltare rurala, angajament civic si crestin. Copiilor li se faciliteaza astfel accesul la conditii de viata mai bune prin dezvoltarea durabila a comunitatii in care traiesc. Prin proiectele noastre, ne concentram pe transformarea comunitatilor si membrilor acestora pentru a realiza o viata im
plinita pentru fiecare copil.